Kuvatunnelmia vuodelta 2021

Vuosi 2021 on ollut jälleen kerran tapahtumarikas. Kesän kuntavaaleissa korostui virtuaalinen kampanjointi, ja muun muassa SDP:n kaupunki-kiertue toteutettiin etäyhteyksin.

Poikkeusajan vaalit kannustivat myös keksimään uusia kampanjamuotoja, kuten esimerkiksi kokonaisen vuorokauden putkeen kestänyt Facebook-live sekä tuhansia suomalaisia tavoittanut soittelukampanja. Syksyllä katse on kääntynyt jo tammikuun aluevaaleja kohti. Syksyn parantunut koronatilanne mahdollisti myös kohtaamisia kasvokkain. Kasvokkain tapahtuneet kohtaamiset ja juttutuokiot toivat kaikille uutta energiaa seuraavaa vaalikampanjaa varten.

Tähän kuvakoosteeseen on poimittu muutamia kuvia vuoden varrelta.

Alkuvuodesta starttasi SDP kaupungeissa -kiertue, jonka aikana kierrettiin kaikissa Suomen suurimmissa kaupungeissa keskustelemassa kaupunkipolitiikasta Facebook-livelähetyksien muodossa. Tampereella lämpiössä livelähetyksen alkamista odottivat Sofia Julin, Lauri Lyly sekä Elisa Penders.

Huhtikuun alussa julkistettiin SDP:n kuntavaaliohjelma – ajan hengen mukaisesti etätapahtumana.

Huhtikuun puolivälissä julkaisimme SDP:n Vahvempi Suomi uuteen kasvuun – jälleenrakennuksen suuntaviivat koronan jälkeen -ohjelman.

Toukokuussa huhtikuulta kesäkuulle siirtyneiden kuntavaalien kampanjointi oli jo täydessä käynnissä. Suurimpien kaupunkien pormestariehdokkaat Aki Lindén, Nasima Razmyar ja Lauri Lyly puolueen kuntavaalipaneelissa puoluesihteeri Antton Rönnholmin tentattavana.

Toukokuun lopussa puolue toteutti Facebook-livelähetyksen, joka kesti huikeat 24 tuntia. Lähetykseen mahtui niin kuntavaaliehdokkaisiin tutustumista, musiikkia kuin mielenkiintoisia vieraita. Puoluesihteeri Antton Rönnholmin kanssa keskustelemassa olivat näyttelijä Seela Sella, presidentti Tarja Halonen sekä yksi kuntavaalien nuorimmista ehdokkaista, nykyinen Liperin kunnanvaltuutettu Emilia Kangaskolkka.

Korona-aika vaikutti monin tavoin vaalityöhön ja uusia kampanjointitapoja otettiin ahkerasti käyttöön. Yhtenä esimerkkinä SDP:n soittelukampanja, jonka aikana SDP:n aktiivit ja kuntavaaliehdokkaat soittivat tuhansia puheluita suomalaisille. Myös SDP:n puheenjohtaja, pääministeri Sanna Marin soitti ihmisille kesäkuussa.

Myös perinteisempää toreilla ja kaduilla tapahtuvaa kampanjointia päästiin tekemään – kesäkuussa jo monessa osassa Suomea hyvinkin lämpimässä säässä. Helsingissä kampanjoivat Pilvi Torsti, Ilona Törmikoski ja Maija Anttila.

Kuntavaalit käytiin 13. kesäkuuta. Vaali-iltana jännitettiin yhdessä livelähetyksessä.

Hymy oli 23.6. herkässä eduskunnan äänestyksen jälkeen, kun sote-uudistus hyväksyttiin.

Heinäkuussa Suomi Areenan keskustelu käytiin helteisessä säässä Helsingissä.

SDP:n eduskuntaryhmän kesäkokous järjestettiin eduskunnan pikkuparlamentissa elokuussa.

Lokakuussa vietettiin jo perinteeksi muodostunutta SDP:n Toimintapäivää ympäri Suomea. SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm Jyväskylässä.

Marraskuussa järjestettiin SDP:n Kuntapäivät Vantaalla. Ajatukset ja katseet ovat jo tiiviisti tammikuun aluevaaleissa.

Suomen ja Ahvenanmaan sosialidemokraatteja edustamassa Pohjoismaiden neuvoston istunnossa marraskuussa.

Marraskuun lopussa julkistettiin SDP:n aluevaaliohjelma Oulussa puoluevaltuuston syyskokouksen yhteydessä.

Joulukuun alussa SDP:n puoluejohto ja ministerit kiersivät eri puolilla Suomea. Ministeri Timo Harakka Porissa ja Sanna Marin Pirkanmaalla.