Kuusistolta kiitosta vanhuspalvelulain valmistelusta

Sosiaali- ja terveysministeriön asettama ohjausryhmä luovutti ehdotuksensa vanhuspalvelulaista peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardsonille torstaina 19. huhtikuuta. Laki tulee eduskunnan käsittelyyn syksyllä 2012.

Uusimaalainen kansanedustaja ja Sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen Merja Kuusisto (sd.) antaa ohjausryhmälle kiitosta valmistelutyöstä.

– Lain valmistelussa on kiinnitetty huomiota tärkeisiin asioihin. Lain tarkoituksena on parantaa palvelujen saantia ja palvelujen laatua. Myös palveluiden käyttäjää eli ikäihmistä ja hänen läheisiään ja omaisiaan kuunnellaan hoitoa koskevissa asioissa, Kuusisto kiittelee.

– Ikäihmisten määrä kasvaa tulevaisuudessa. Ikäihmiset ovat myös aikaisempaa parempikuntoisempia ja elävät pidempään. On tärkeää, että laki turvaa jokaiselle mahdollisuuden ikääntyä turvallisesti, ylläpitää toimintakykyään ja tehdä omaa elämäänsä koskevia päätöksiä ja valintoja, hän jatkaa.

Lain tavoitteena on, että ikääntyvä henkilö kokee elämänsä turvalliseksi, arvokkaaksi ja merkitykselliseksi. Lailla nopeutetaan ja helpotetaan palveluiden saantia.

Ohjausryhmän esitys pohjautuu vuonna 2011 valmistuneeseen lakiluonnokseen ja siitä lausuntokierroksella kerättyyn palautteeseen.

– Uudessa lakiluonnoksessa on monia uusia lisäyksiä ja parannuksia. Tärkeä muutos on, että palvelujen saannin lähtökohtana on ikäihmisen toimintakyky, ei ikä. Vanhenemme kaikki eri tahdissa, Kuusisto toteaa.

– Viime kädessä lain toteutuminen on kuntien harteilla. On tärkeää, että syksyn kunnallisvaaleissa valituksi tulevilla kunnanvaltuustoilla olisi halua kehittää juuri kunnallisia palveluita. Ikäihmiset luottavat kunnallisiin palveluihin ja heidän mielipidettään tulisi kunnioittaa. Olen iloinen, että lain myötä ikäihmisten asioita ajavien vanhusneuvostojen asema myös kunnissa paranee.