Kuusisto: Työpajojen hyvä toiminta turvattava

Keski- ja Pohjois-Uudenmaan sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset kokoontuivat torstaina 23. syyskuuta Hyvinkäälle aluekehityspäiville. Kansanedustaja Merja Kuusisto piti tilaisuuden avauspuheenvuoron.

Keski- ja Pohjois-Uudenmaan sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset kokoontuivat torstaina 23.9. Hyvinkäälle ammattikorkeakoulu Laurean ja sen yhteistyökumppaneiden järjestämään aluekehityspäivään. Kansanedustaja Merja Kuusisto piti tilaisuuden avauspuheenvuoron.

Keskustelussa nousi esille, että nuorten työpajojen toimintamahdollisuuksia on tänä vuonna heikennetty. Toukokuussa voimaan tullut lakimuutos rajaa työpajassa tapahtuvan työvalmennuksen enimmäiskestoksi kuusi kuukautta. Monille nuorille se on liian lyhyt aika. Samalla vaikeutui työharjoitteluun pääsy pajajakson jälkeen.

Aikaisemmin pajassa valmentautunut nuori saattoi jatkaa työharjoittelussa joko samassa pajassa tai kunnan eri toimipisteissä. Nykyisen lain mukaan tämä ei ole mahdollista, sillä saman järjestäjän toimenpiteen maksimikestoksi on rajattu kuusi kuukautta. Uuden laintulkinnan mukaan harjoittelua ei voi tehdä kunnan toimialoilla, jos paja on kunnan järjestämä.

– Työpajoissa on tehty hyvää työtä ja monet nuoret ovat löytäneet pajan kautta väylän koulutukseen tai työelämään. Puoli vuotta on kuitenkin liian lyhyt aika, jotta nuoret työllistyisivät. Nyt monet putoavat työpajajakson jälkeen tyhjän päälle, sanoo Merja Kuusisto.

Merja Kuusisto teki asiasta 24.9. kirjallisen kysymyksen hallitukselle. Kuusisto esittää, että lain tulkintaa muutetaan niin, että työpajavalmennuksessa ollut nuori voisi kuuden kuukauden pajajakson jälkeen jatkaa työharjoittelussa joko pajassa tai kunnan muissa toimipisteissä.