Kuusisto patistaa kuntia toimeen

Hallitus toteuttaa nuorten yhteiskuntatakuun ensi vuoden alusta lähtien. Yhteiskuntatakuun tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä ja ehkäistä syrjäytymistä. Jokaiselle alle 25-vuotiaalle nuorelle ja alle 30-vuotiaalle vastavalmistuneelle pyritään tarjoamaan työ-, harjoittelu-, opiskelu-, työpaja- tai kuntoutuspaikka viimeistään kolmen kuukauden kuluessa työttömäksi joutumisesta.

– Yhteiskuntatakuu on yksi hallituksen kärkihankkeista. Syrjäytyneitä, ilman toisen asteen tutkintoa, olevia nuoria on Suomessa arviolta noin 40 000. Heistä syrjäytymisen kovassa ytimessä on kaikkiaan noin 25 000 nuorta, uusimaalainen kansanedustaja Merja Kuusisto (sd.) toteaa.

Työministeri Lauri Ihalainen esitti vapun alla, että jokaiseen kuntaan perustettaisiin työryhmä edistämään nuorten yhteiskuntatakuun toteutumista.

– Kunnat ovat yhteiskuntatakuun toteuttamisessa keskeisessä asemassa. Omassa kunnassani, Tuusulassa, olemme aktiivisesti etsineet mallia, jolla vastaamme yhteiskuntatakuun tavoitteisiin. Mallin keskeisiksi osa-alueiksi olemme nostaneet muun muassa etsivän nuorisotyön ja opetustoimen riittävän resursoinnin. Painopiste on ennaltaehkäisevässä työssä, Kuusisto kertoo.

– Tukea ja ohjausta pyritään antamaan nuoren yksilöllisten tarpeiden mukaan. Ajatuksena on järjestää esimerkiksi starttipajan tyyppistä toimintaa, jossa tukea tarvitsevat nuoret opettelevat elämänhallinnan taitoja ja arkirytmin löytämistä. Opetustoimessa panostetaan eri tukimuotoihin, hän jatkaa.

Kuusisto patistaa kuntia ryhtymään toimiin yhteiskuntatakuun toteuttamiseksi.

– Aikaa on enää reilu puoli vuotta. Kyse on kansallisesta hankkeesta, jonka toteuttamiseen tarvitaan sitoutumista ja yhteistyötä.