Kuusisto: Kunta-alan henkilöstön riittävyys turvattava

Työvoiman tarjonta vähenee lähivuosina, kun suuret ikäluokat siirtyvät eläkkeelle. Vuonna 2020 Suomessa arvioidaan olevan noin 140 000 työikäistä vähemmän kuin tällä hetkellä.

– Väestön ikärakenteen muutos koettelee lähivuosina erityisesti kuntasektoria. Vuonna 2025 yli puolet kunta-alan työntekijöistä on jäänyt eläkkeelle, tuusulalainen kansanedustaja ja kuntapäättäjä Merja Kuusisto toteaa.

Seuraavien kahdeksan vuoden aikana eläkkeelle jää vuosittain noin 17 000 kunta-alan työntekijää. Suurimmat eläkepoistumat nähdään Lapin, Kainuun, Etelä-Savon ja Pohjois-Karjalan maakunnissa. Samanaikaisesti työmarkkinoille tulee vuosittain noin 60 000 – 70 000 potentiaalista työntekijää.

– Valtaosa nuorista haluaa töihin yksityiselle sektorille. Julkinen puoli ei houkuttele. Erityisesti sosiaali- ja terveysalan osaajia tarvitaan, sillä kansa ikääntyy ja hoivan tarve kasvaa, Kuusisto kiteyttää.

Kuusisto teki kuntasektorin kasvavasta työvoimapulasta kirjallisen kysymyksen Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkuselle.

– Olen huolissani. Luotan julkisiin palveluihin. Tilanne on kestämätön myös kunnalliselle eläkejärjestelmälle, joka nojaa vahvasti kuntatyöntekijöiden määrään. Kuntauudistus on hallitukselta tärkeä askel, mutta muitakin avauksia tarvitaan