Kuuleminen paljasti: Hyppy tuntemattomaan – miten turvataan pitkäaikaistyöttömille apua?

Sydän

Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan Sosialidemokraattinen ryhmä
Tarja Filatov, Merja Mäkisalo-Ropponen ja Ilmari Nurminen

***********

Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta järjesti tänään julkisen kuulemisen työvoimapalveluista hallituksen päättämässä maakuntauudistuksessa.

– Peruskoulu-uudistus tehtiin portaittain, koska aikanaan oli kyse niin suuresta uudistuksesta. Nyt koko maakuntahallinto tehdään kiireellä ja keskeneräisen valmistelun pohjalta.  Riskinä on, että käy kuten Toimeentulotuen Kelalle siirrossa – toimeenpano ei pysy vauhdissa ja seurauksena on kaaos, pelkää Tarja Filatov (sd).

– Kuulemisessa kävi selväksi, että valmistelu on pahasti kesken. Kuntien rooli ja mm. moniammatillisia työvoimapalveluita järjestävien TYP:pien säilyminen pitää varmistaa. TYP-malli ei ole täydellinen, vaan sitä pitää kehittää. Yhteispalvelusta luopuminen olisi kuitenkin turmiollista pitkäaikaistyöttömien näkökulmasta.

– Perustuslainkaan osalta luonnos ei nyt näytä aivan yksiselitteiseltä, koska palvelut ja viranomaistoiminnot linkittyvät toisiinsa, arvioi tuoreeltaan kuulemisen antia valiokunnan puheenjohtaja Filatov.

– Paljon on epäselviä asioita edelleen. Työmarkkinatuen uudelleen jako ja rahoitus on täysin auki. Huoli on myös siitä, tehdäänkö jatkossa kunnon haastattelut ja työllistymissuunnitelmat, kun laki ei niitä enää määrää tehtäväksi, arvioi kuulemista valiokunnan jäsen Merja Mäkisalo-Ropponen (sd).

– Hyppy markkinoiden armoille ei vakuuttanut. Selvää vastausta kuulemisessa ei saatu, kuka on toimija kun puhutaan vaikeimmin työllistyvistä ja pitkäaikaistyöttömistä.  Kuitenkin he ovat ryhmä, joka kasvaa eniten tälläkin hetkellä Suomessa.  Sähköisten palveluiden kehittäminen ei auta näitä ihmisiä käytännössä juuri lainkaan. Tarvitaan henkilökohtaista ja moniammatillista ohjausta ja tukea. Kuka huolehtii ja koordinoi sen jatkossa, ihmettelee Mäkisalo-Ropponen.

– Ongelmia on myös kuntouttavan työtoiminnan ja soten sekä maakuntauudistuksen yhteensovittamisessa. Tämäkin on syytä säätä laintasoisesti jo pelkästään yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon takia. Lopputulos ei voi olla, että työttömistä tulee lainsuojattomia huutolaisia uudistuksen myötä, demarikolmikko toteaa.