Kuntien osallistuttava päihdeäitien kuntoutukseen

Kunnilla on nyt resursseja ja lisäaikaa järjestää päihdeäitien kuntoutus. Ensi- ja turvakotien liiton Pidä kiinni –hoitojärjestelmä sai puuttuvat 1,5 miljoonaa euroa ensi vuodelle eduskunnalta. Myös valtionosuuksiin on lisätty 3 miljoonaa euroa päihdeäitien kuntoutukseen.

– Nyt onkin syytä muistuttaa kuntia siitä, että hoidon järjestäminen ei ole ensi vuonna rahasta kiinni. Hoitoa voidaan järjestää joko ostopalveluina tai kuntien omana toimintana, muistuttavat kansanedustajat Tuula Väätäinen (sd) ja Aila Paloniemi (kesk).

Pidä kiinni- hoitojärjestelmän rahoitus on turvattu vain ensi vuodelle. Päihdeäitien kuntoutukselle pitää tavalla tai toisella järjestää pysyvä, pitkäjänteinen rahoitus. Kuntien on välittömästi yhdessä keskeisten toimijoiden, valtion ja esimerkiksi Ensi- ja turvakotien liiton kanssa aloitettava neuvottelut päihdeäitien kuntoutuksen jatkosta.

Pidä kiinni –hoitojärjestelmän rahoituksen epäselvyyden vuoksi Ensi- ja turvakotien liitto joutui lopettamaan tuloksekkaan toiminnan Jyväskylässä. Nyt päätetyn lisärahoituksen turvin kuntoutus voidaan aloittaa Jyväskylässäkin uudestaan ensi vuoden alkupuolella. Ensi- ja turvakotien liiton Pidä kiinni –hoitojärjestelmä on käytössä useilla paikkakunnilla Suomessa.