Tytti Tuppurainenshared image on Instagram

Terveisiä Maltalta! Viikon päästä maassa vaalit, ja Joseph Muscatin johtama työväenpuolue on voimissaan. Kampanjointi näkyy kaikkialla, ja tunnelma on korkealla. Labour on pitänyt liberaalia uudistuspolitiikkaa yllä, minkä soisi inspiroivan meilläkin. Tänään on Juhana Vartiaisen syntymäpäivä, ja sain tarjota hänelle aitoa demaritunnelmaa. 👍 Malta on kaunis, historian kyllästämä maa. Tänään täällä alkaa parlamenttien EU-valiokuntien kokous COSAC. Hienoa edustaa Suomea. #Malta #EU #Europe #politicstyttitup

Kristiina Salonenshared image on Instagram

Vierailin tänään Kamu-Tuvalla Raumalla. Tapasin siellä upean joukon kehitysvammaisia nuoria, jotka halusivat puhua mm. erityisnuorten mahdollisuudesta harrastaa, kaupungin liikenneyhteyksistä, Donald Trumpista ja koulukiusaamisesta. Fiksuja ja ajattelevia nuoria, jotka vierailevat kerran kuussa Kamu-tuvalla viikonlopun vietossa itsenäistymistä ohjaajien avulla harjoittelemassa. Olipa kiva vierailu! #satshp #kamu-tupakristiinasalonen

Ilmari Nurminenshared image on Instagram

Mulla on ollut joitain kuukausia pt @hannakatariinaseikola ja sopimus jatkuu ainakin pari vuotta vielä 😁Hanna on kyl huikee ja osaava tyyppi. Kaiken lisäksi meistä on tullut vielä ystäviäkin 😙Sattumalta molemmat on lähtenyt maailmalle vielä Sastamalasta. Tällä viikolla salilla kuultua: Mies: Hei nyt tonne salille ei voi mennä kun generaattorissa on vika, eli laitteisiin ei tuu virtaa. Mä: Häh?!? Me käytetään kyl lihasvoimaa... Mies: Aivan, no mä oon käsittänyt, että täällä jengi painaa napista ja kone laittaa lihakset liikkeelle. Mä: haha 😂nurminenilmari

Tytti Tuppurainenshared image on Instagram

Aamu sarastaa Hietaniemen hautausmaalla. - Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin. Presidentti Mauno Koivistotyttitup

Kuntien elinkeino- ja omistajapoliittinen ohjelma

Ohjelmatyö 17:42

Rakennuksia ja nostokurki

MILLAINEN ON FIKSU KUNTA?

Millainen on fiksu kunta tai kaupunki? Fiksu kunta osaa omistaa, palvella ja kouluttaa. Fiksun kunnan päättäjät osaavat omistaa älykkäästi, ymmärtävät laadukkaiden palveluiden merkityksen ja suomalaisen koulutuksen arvon. Osaaminen on tärkeää, mutta vielä tärkeämpää on kunnianhimo, luova ajattelu ja vahva tahto kunnan toimintojen kehittämiseksi.

SDP haluaa, että julkinen ja yksityinen sektori tekevät kunnissa tiivistä ja toisiaan täydentävää yhteistyötä. Yksityisen sektorin voima uusien innovaatioiden ja käytäntöjen tuottajana on perusteltua tunnistaa. Fiksu kunta hakee yhteisiä etuja ja tavoitteita yksityisen ja kolmannen sektorin kanssa tavalla, joka tuottaa elinvoimaa kunnalle ja hyötyä kuntalaisille.

Kunnan omistajuudella ja sen käyttämisellä on väliä. Omistaja päättää viime kädessä halutessaan tärkeimmät asiat, oli kyse sitten kunnan liikelaitoksesta tai osakeyhtiöstä. Osakeyhtiölaki määrittelee yhtiön omistajan, hallituksen ja johdon tehtävät. Fiksu omistaja näkee suuremmat kokonaisuudet oman kunnan ulkopuolella ja jopa kansainvälisesti sekä osaa kehittää kuntaa ja sen omistamia yhtiötä yhdessä ja erikseen.

Älykäs konserniohjaus tarkoittaa omistajana vaikuttamista ja eri toimijoiden roolien ymmärtämistä. Konsernia pitää osata johtaa. Erityisesti eri kuntaomisteisten toimijoiden yhteistyön hyödyt ja mahdollisuudet tulee nähdä avoimesti ja rakentavasti. Fiksu kunta osaa hankinnat ja ymmärtää hankintalain mahdollisuudet paikallisesti ja alueellisesti.

Strategisesti tärkeiden ja välttämättömien toimintojen on perusteltua olla julkisesti omistettuja. Tällaisia ovat muun muassa luonnolliset monopolit eli sähköverkot, lämpö ja vesi sekä tietyt terveyden kannalta tärkeimmät toiminnot kuten erikoissairaanhoito. Fiksu valtio tekee näin – miksi sitten kunta toimisi toisin?

Kunta ei ole huono omistaja, kun osaaminen ja johtaminen on kunnossa. Tämä ohjelman tarkoituksena on hahmottaa ja kirkastaa SDP:n linjaa kuntien elinkeino- ja omistajapolitiikkaan ja tukea puolueen kuntavaikuttajien päätöksentekoa näissä usein hyvin monimutkaisissa ja monisyisissä asioissa. Ohjelman pohjalta valmistellaan myös erillinen opas ja koulutusmateriaali puolueen kuntapäättäjille.

Tätä ohjelmaa kirjoitettaessa maakuntauudistus on tuloillaan, mutta sen toteutumisesta ja lopullisesta muodosta ei ole vielä varmuutta. Sen vuoksi kaikkiin erityisesti kuntien ja mahdollisten maakuntien toiminnan rajapinnalla oleviin kysymyksiin ei ole tarkoituksenmukaista ottaa kantaa.

Tutustu ohjelmaan: Kuntien elinkeino- ja omistajapoliittinen ohjelma