Evästeasetukset

Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä sivujemme teknisen toiminnan kannalta, eikä niitä voi kytkeä pois päältä. Toiminnalliset evästeet ovat keskeisiä esimerkiksi sivujemme selaamisen ja sivujemme ominaisuuksien käyttämisen kannalta.

Analytiikka

Nämä evästeet keräävät ainoastaan anonyymia tietoa siitä, kuinka sivujamme käytetään. Analytiikkaevästeiden avulla pystymme mittaamaan ja analysoimaan sivujemme toimintaa. Käytämme näitä evästeitä esimerkiksi tietääksemme, mikä sivujemme sisällöistä on suosittua sekä varmistaaksemme, että kävijät löytävät heille merkitykselliset sisällöt. Kaikki kerätyt tiedot ovat tilastollista aineistoa, eikä niistä voi tunnistaa henkilöitä. Voit kuitenkin halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Kohdistus- ja mainosevästeet

Kohdennamme mainontaamme, jotta voimme tavoittaa SDP:n politiikasta kiinnostuneista ihmisiä mahdollisimman hyvin. Voimme käyttää näitä evästeitä esimerkiksi sinulle kohdennetun mainonnan täsmällisyyden ja kiinnostavuuden parantamiseen. Evästeitä voidaan käyttää myös sivujemme sisällön tekemiseksi sinua kiinnostavammaksi. Tietojen kerääminen perustuu selaimesi tai laitteesi yksilölliseen tunnistamiseen. Voit halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Kuntaliiton demarit torjuvat terveyspalvelujen yksityistämisen

Ajankohtaista 11:32

Pääministeri Matti Vanhasen esille nostama kansallinen terveydenhuollon rahastomalli tarkoittaisi terveyspalvelujen laajaa yksityistämistä. Malli merkitsisi terveyspalvelujen kansallista kilpailuttamista joka merkitsisi myös kaikkien kuntien ja kuntayhtymien vastuulla olevien toimintojen yksityistämistä.

Samalla palvelut irrotettaisiin hyvin toimivasta kunnallisesta kokonaisuudesta ja sitä, että markkinat määrittelisivät palvelut. Vanhasen rahoitusmalli ei tulisi tasaamaan vaan päinvastoin kasvattamaan hyvinvointieroja alueellisesti ja eri kansalaisryhmien välillä. Samalla se merkitsi sosiaali- ja terveystoimen integraatiokehityksen keskeytymistä ja potilaan aseman heikentymistä palveluketjussa.

Sen sijaan sanomme kyllä kuntarakenteen tiivistämiselle. Linjamme ja näkökantamme ovat selvät – tarvitsemme toimintakykyisen, työssäkäyntialueisiin perustuvan vahvan kuntarakenteen. Tulevaisuudessa se pitää sisällään noin 160 – 170 kuntaa. Tämän olemme linjanneet omaan tule-vaisuusstrategiaamme.

Vahva peruskunta kykenee huolehtimaan peruspalveluista, luomaan kasvua, työllisyyttä ja huolehtimaan verotuksesta kohtuullisella tasolla. Kuntien keskinäinen kilpailu hyvistä veronmaksajista ja yrityksistä ei edistä julkisen talouden kestävyyttä, vaan pahimmillaan heikentää sitä. Vahva peruskunta myös vahvistaa demokratiaa ja kansanvaltaa. Kansan valitsema valtuusto ei saa olla kumileimasin, johon tuodaan vain tiedoksi eri yhteistoimintaelinten päätökset.

Paras hanke on ollut telakalla koko hallituskauden. Kuntakenttä on sivusta seurannut hallituspuo-lueiden keskinäistä riitelyä samalla, kun kuntatalous on kriisiytynyt, eriarvoisuus lisääntynyt ja lei-päjonot kasvaneet.

Jotain valonpilkahdusta on kuitenkin olemassa. Kuntaliiton vaatimus kuntalain laajasta uudistamisesta on nyt enemmän kuin tarpeen. Tähän yhteyteen voitaisiin ottaa myös niin terveydenhuollon- kuin sosiaalihuollon järjestämislainsäädännön uudistaminen. Tämä olisi tärkeätä kokonaisuuden hallinnan kannalta.

Tähän työhön tarvitaan kaikkien puolueiden sitoutumista. Parlamentaarinen työskentely olisikin aloitettava välittömästi.