Kumpula-Natri ystävänpäivänä: Suomeen tarvitaan yksinäisyysministeri

Miapetra Kumpula-Natri

Yksinäisyys heikentää suomalaisten hyvinvointia ja terveyttä voimakkaammin kuin mikään muu yksittäinen tekijä. Tähän lopputulokseen on tullut tunnettu yksinäisyyden tutkija, professori Juho Saari.

Yksinäisyyden haitat tunnetaan hyvin koko maailmassa. Joka viides suomalainen kokee olevansa yksinäinen. Yksinäisyydestä kärsivät eniten nuoret ja vanhukset. Raha-automaattiyhdistyksen teettämässä tutkimuksessa kävi yllättäen ilmi, että kaikkein yksinäisimpiä ovat 18–24-vuotiaat suomalaiset.

– Yksinäisyys aiheuttaa ja pahentaa sairauksia. Se liittyy voimakkaasti syrjäytymiseen. Tutkimusten mukaan yksinäisyys nostaa ennenaikaisen kuoleman riskiä jopa 45 prosentilla – vertailun vuoksi huomattava ylipaino nostaa riskiä 20 prosentilla ja alkoholin liikakäyttö 30 prosentilla. Yksinäisyys lyhentää elämää enemmän kuin 15 tupakan polttaminen päivässä, listaa europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (sd).

Kumpula-Natrin mukaan valtion tulisi tunnistaa yksinäisyys merkittäväksi yhteiskunnalliseksi ongelmaksi ja ryhtyä tutkimaan sitä sekä etsimään keinoja sen ehkäisyyn. Mallia voisi hakea Britanniasta, jossa nimitettiin viime kuussa vastuuministeri ratkomaan yksinäisyydestä johtuvia ongelmia.

– Tehtävän sai urheilusta ja kansalaisyhteiskunnasta vastaava ministeri, mutta Suomessa yksinäisyys voisi kuulua luontevasti myös sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalaan. Uutta ministeriä ei siis tätä varten tarvitse nimittää, Kumpula-Natri sanoo.

Miksi yksinäisyys on saatava ministeriön ohjelmaan?

– Yksinäisyys on erittäin laaja ja vakava yhteiskunnallinen ongelma. Tällaisiin ongelmiin on puututtava paitsi yksityisellä myös yhteiskunnallisella tasolla. Yksinäisyys aiheuttaa kärsimystä ja tulee kalliiksi. Sen ratkominen on monimutkainen ja hankala prosessi, jota ei voi jättää yksin vapaaehtoisten harteille.

Mitä yksinäisyysministeri tekisi?

– Asettaisi nykytilaa paremman tavoitteen ja käynnistäisi toimenpiteet sen tavoittamiseksi. Hallintohimmeleiden sijaan puhuttaisiin suomalaisten elämän konkreettisesta sisällöstä. Vastaava ministeri osoittaisi johtajuutta, kanavoisi varoja yksinäisyyden ja sen seurausten tutkimiseen sekä käynnistäisi hankkeita, jotka tähtäävät yksinäisyyden ja sen haittojen vähentämiseen.

Onko tarkoitus, että valtio alkaa määrätä yksinäisille jonkinlaisia valtionystäviä?

– Heh heh. Ei. Hyvää ystävänpäivää kaikille ja lähivuosina toivottavasti yhä useampi saisi viettää ystävän päiviä läpi vuoden.