Kumpula-Natri: Yhdessä kuristusote veroparatiiseista

Suuren valiokunnan puheenjohtaja Miapetra Kumpula-Natri (sd.) on tyytyväinen veroparatiisikeskustelun laajenemiseen EU-tasolla.

”Veroparatiisien toimintamahdollisuudet pitää ajaa alas, ja niiden hyödyntämisestä tulee tehdä niin vaikeaa kuin mahdollista. Yksittäisen maan on vaikea saada muutosta aikaan, mutta EU-tasolla tehdyillä päätöksillä on paljon painoarvoa”, Kumpula-Natri toteaa.

Kumpula-Natri kannattaa valtiovarainministeri Jutta Urpilaisen (sd.) esityksiä verokierron kitkemiseksi, kuten esitystä veroparatiisien ”mustasta listasta”. Kumpula-Natri myös kannustaa ripeisiin kansallisiin toimiin rehellisten yritysten listoista.

”Toivottavasti myös Suomessa keskustelu vilkastuu ja aloitteellinen valtiovarainministerimme saa vahvaa tukea läpi puoluekentän”, Kumpula-Natri esittää.

Tämänpäiväisessä EU-puheissaan keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä ja ex-pääministeri, MEP Anneli Jäätteenmäki tukivat veroparatiisien vastaista työtä.

”Heillä on työsarkaa omiensa Euroopan liberaalien puolueen ja komissaari Olli Rehnin kanssa. Vielä pari viikkoa sitten Rehn näki veroasioiden yksimielisyysvaatimuksen syynä hitaisiin toimiin veroparatiisien vastaisessa työssä. Rehn myös kirjoitti Myrskyn silmä -kirjassaan syksyllä, ettei sijoittajavastuun toteuttaminen kriisipakettien yhteydessä ole hänestä toivottavaa”, Kumpula-Natri toteaa.

”Komission vahva varapuheenjohtaja Rehn tarvitaan mukaan veroparatiisien vastaiseen rintamaan. Komission teettämän selvityksen mukaan EU maat menettävät verojärjestelyjen vuoksi jopa biljoona euroa vuosittain – enemmän kuin 27 maan terveyskulut ovat”, Kumpula-Natri alleviivaa.

Veroparatiisien vastainen työ etenee nyt usealla eri rintamalla. Veroparatiisit ovat seuraavan, toukokuussa pidettävän huippukokouksen agendalla. EU:n valtiovarainministereiden neuvosto käsitteli pari viikkoa sitten veronkierron ja veroparatiisien kitkemistä. Myös Euroopan parlamentin talous- ja raha-asianvaliokunta hyväksyi perjantaina veronpetosten vastaisen toimintasuunnitelman.

Tällä viikolla Iso-Britannian pääministeri David Cameron ehdotti Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja Herman Van Rompuylle useita toimia veroparatiisien kitkemiseksi.

”On hyvä että juuri Iso-Britannia ottaa vahvasti osaa tähän keskusteluun ja näkee EU-yhteistyön hyödyn”, Kumpula-Natri toteaa.

Veronkierron vastainen työ on prioriteettina myös G8 –kokouksessa kesäkuussa.

”Sitä parempi mitä suurempi joukko saadaan tähän työhön mukaan! Tiedon vaihdon ja läpinäkyvyyden kasvattaminen ovat tärkeitä askelia veroparatiisien elintilan kaventamiseksi. Nämä teemat näkyivät myös Irlannin valtiovarainministeri Michael Noonanin ja veroista vastaavan komissaari Algirdas Semetan keskiviikkoisessa kirjeessä EU-maille”, Kumpula-Natri sanoo.