Kumpula-Natri: Ydinvoimaloilla vihreille markkinoille

Kansanedustaja Miapetra Kumpula-Natri kummastelee ehdotonta energiapoliittista keskustelua ydinvoiman puolesta tai vastaan. Kumpula-Natri kannattaa SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilaisen näkemystä ydinvoimaratkaisusta Suomen kehityksen ja kilpailukyvyn kannalta kestävä ratkaisuna tiellä kohden päästötöntä ja uusiutuvien energioiden yhteiskuntaa.

Suomen tulisi tehdä strategia vihreän talouden markkinoista. Sen perustana on kotimarkkinoiden lisäksi näkymä maailmanlaajuisesta uusiutuvien energioiden tekniikan kysynnästä. Vientimarkkinat ovat valtavat. Suomalaista osaamista niihin voi tarjota, mikäli meillä on kilpailykykyä pärjätä markkinoilla. Ydinvoiman mahdollistama edullisempi energia on yksi harvoista kilpailutekijöistämme ja siksi edullinen energia ja vihreä talouskasvu kulkevat käsi kädessä.

– Nyt Suomen sähkövaje vaatii ydinvoimaratkaisun ja sen varaan metallipajat voivat suunnitella tuotantoaan myös niihin tuotteisiin, joita uusiutuvan energian markkinoilla tarvitaan. Muuten tilaamme lopulta omatkin uudet voimalamme Intiasta, viittaa Kumpula-Natri ikävään Winwindin tuotannon siirtoon pois Suomesta.

– Metallipaja on metallipaja, valmistipa se osia nyt öljymoottoriin tai tulevaisuudessa tuulivoimageneraattoriin. Metalliteollisuus tarvitsee kohtuuhintaista energiaa. Ydinvoima mahdollistaa Suomen osuuden vihreän talouden maailmanmarkkinoilla, Kumpula-Natri perustelee vierailullaan Puumalassa viikonloppuna tutustuessaan nykyaikaiseen perinne-ekoasumiseen.