Kumpula-Natri: Vihreiden ratapuheet hölmöläisten hommaa

Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Miapetra Kumpula-Natri ei ymmärrä Vihreiden eduskuntaryhmän huojuvaa liikennepoliittista kantaa. Hänen mielestään hallituspuolueelta, jopa vihreiltä, täytyy voida edellyttää kannanotoissaan johdonmukaisuutta.

– Vihreiden eduskuntaryhmä heräsi tänään pitämään Oulu-Seinäjoki -rautatieyhteyttä valtakunnan tärkeimpänä liikennehankkeena. Sosialidemokraatit esittivät viimeksi vain pari kuukautta sitten rataosuuden korjaushankkeeseen 50 miljoonaa euroa lisärahaa, mutta vihreät äänestivät sitä vastaan!

– Rahojen riittämättömyys uhkasi keskeyttää ratatyöt ja siirtää valmistumista hamaan tulevaisuuteen. Tämä estämiseksi joutui VR-konserni ottamaan vastuun korjauksen rahoituksesta. Mieluummin näkisin, että VR panostaisi junalippujen hintojen alentamiseen kuin ratojen kunnossapitoon, jonka pitäisi pysyä liikenneministeriön vastuulla.

Kumpula-Natri muistuttaa, ettei hölmöläistenkään peitto jatkunut kun jalkopäästä leikattuja paloja ommeltiin toiseen päähän. Hänen mukaan junaliikenteestä saadaan houkutteleva vaihtoehto yksityisautoiluille pitämällä radat kunnossa ja lippujen hinnat kilpailukykyisinä, molempiin täytyy löytyä rahaa.