Kumpula-Natri vastaa Lintilälle: Ymmärrän Keskustan hädän

SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Miapetra Kumpula-Natri tulkitsee Keskustan kansanedustajan Mika Lintilän SDP:lle osoittaman verokritiikin yritykseksi vedota Keskustan omiinsa pettyneeseen kannattajakuntaan.

– Ei ole vaikea nähdä mistä Lintilän tuska kumpuaa. Pääministeripuolue Keskustaa viedään hallituksessa kuin pässiä sarvista. Viimeisimpänä Keskustan kannattajia varmasti ihmetytti energiaverouudistukseen liittynyt sekoilu. Onneksi oppositio oli hereillä ja pakotti hallituksen muuttamaan alkuperäistä, ympäristön kannalta huonoa esitystään.

Väitettä SDP:n veropolitiikan vaihtoehdon puuttumisesta Kumpula-Natri ei niele. Hän muistuttaa SDP:n tehneen lukuisia veropoliittisia esityksiä. Erityistä huolta puolue on osoittanut tasaverokehitystä kohtaan. Tähän kytkeytyy myös energiaverouudistus.

– Sosialidemokraatit haluavat, että veronmaksukyky ratkaisee. Haluamme lisätä progressiivisuutta myös muuhun kuin ansiotulojen valtionverotukseen. Varakkaiden osallistuminen suhteellisesti enemmän yhteisiin menoihin olisi oikeudenmukaista. Tähän liittyy myös vaatimuksemme energiaverouudistuksen tulonjakovaikutusten selvittämiseksi. Se, että onko Keskustan tasaverolinja tarkoituksellinen tai tarkoitukseton, on jäänyt epäselväksi.

Kumpula-Natri huomauttaa Keskustan aiemmin yrittäneen luoda itsestään kuvaa solidaarisen ja oikeudenmukaisen verotuksen puolustajana. Sekä ministeri Pekkarinen että entinen pääministeri Vanhanen tukivat hyväosaisten solidaarisuusveroa.

– Sille kävi, kuten Keskustan monelle muullekin tavoitteelle aluepolitiikasta lähtien: ei tullut valmista, ei edes puolikasta. Näillä saavutuksilla ei luulisi Lintilällä olevan varaa suurempaan henkseleiden paukutteluun.

Täysin ala-arvoisena Kumpula-Natri pitää Lintilän puheenjohtaja Urpilaisen inhimilliseen virheeseen tarttumista.

– Siihen ei kai tarvitse todeta muuta kuin, että heikoissa kantimissa on Keskustan oma veropolitiikka, mikäli joudutaan turvautumaan tämän tasoiseen toimintaan.