Kumpula-Natri vaatii malttia EMU:n kehittämiseen

Suuren valiokunnan puheenjohtajan Miapetra Kumpula-Natrin (sd) mukaan talous- ja rahaliitto EMU:n kehittämisehdotukset ovat kauaskantoisia, suuria linjauksia, jotka toteutessaan muuttaisivat unionin toimintaa merkittävästi. Kumpula-Natri vaatii malttia EMU:n kehittämiseen, jotta ehdotusten vaikutuksia ja etuja voidaan puntaroida tarkasti.

”Jo nyt on tehty mittavia päätöksiä kriisin hoitamiseksi, tilanteen tasapainottamiseksi ja myös EMU:n valuvikojen korjaamiseksi. On selvää, että yleiseurooppalaista sääntelyä tarvitaan, mutta meidän pitää olla tarkkoja siinä, ettei kansallista liikkumavaraa rajoiteta asioissa, joissa yleiseurooppalainen sääntely ei ole paras taso. Sitä ei tarvitse korjata, mikä ei ole rikki”, Kumpula-Natri toteaa.

Kumpula-Natri edellyttää huippukokoukseen kokoontuvien jäsenmaiden päämiehiä pohtimaan tarkkaan, mikä komission ja Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja Herman Van Rompyn ryhmän ehdotusten lisäarvo on. ”Nyt pitäisi ensin toteuttaa sovitut uudistukset ja katsoa rauhallisesti, miten ne vaikuttavat. Näitä ovat tiukempi taloudenpito, avoimuus ja kuri automaattisine sanktioineen sekä pankkiunioni alkaen valvonnasta”, Kumpula-Natri täsmentää.
”On vaarana että talouskriisin paineessa kovan kiireen alla tehdään uudistuksia, joita ei välttämättä tässä muodossa tarvita. Järkevätkin päämäärät voi saavuttaa monella tavoin, niistä yhteisymmärryksen hakeminen voi viedä aikaa. Osa ehdotuksista saattaa toteutuessaan rajoittaa kansallista toimivaltaa merkittävästi. Vaikka yhteistä budjettivalvontaa ja raportointia ja suosituksia edistetään, jää jäsenvaltioille velvollisuus toteuttaa kansallisesti yleisen taloudenpidon päätöksiä. Sen vastuun poistaminen jäsenvaltioilta tekisi tilaa suurelle moraalikadolle, jossa rahoituksen ja kilpailukyvynkin odotetaan tulevan muualta annettuna. Euroopan unioni on kuitenkin jäsenvaltiodensa summa”, Kumpula-Natri perustelee.

”Olemme monin tavoin kiinteässä yhteydessä toisiimme Euroopassa. Nurkkaan ei pidä piiloutua, keskinäisen riippuvuuden aikana yhteistyö on tärkeää tulevaisuudessakin. Varsinkin Suomen kokoisen maan tulee kuitenkin tarkkailla huolellisesti sitä, miten me saamme äänemme kuuluviin,” Kumpula-Natri korostaa.

Jäsenmaiden parlamentit käsittelevät unionin tulevaisuutta maalailevia avauksia ylimalkaisin tiedoin. Myös suuri valiokunta tulee ottamaan huippukokouksen asialistalla oleviin kehittämisaloitteisiin kantaa ennen huippukokousta. ”Kansallisten kantojen muodostamisessa ilmassa roikkuvaan päämäärään sitoutuminen on vaikeaa ilman tarkempaa tietoa siitä, mitä mailta vaaditaan. Poliittisesta tavoitteesta on pitkä matka sitoutumiseen ja konkreettiseen toimenpiteisiin. Kun kyse on budjettivallasta, ympäripyöreitä sitoumuksia ei voi tehdä”, suuren valiokunnan puheenjohtaja Kumpula-Natri linjaa.

Komission keskustelunavaus tiiviin ja aidon talous- ja rahaliiton luomiseksi julkistettiin viime viikolla. Keskustelunavauksessa EMU:n arkkitehtuuria suunnitellaan vahvistettavaksi päätöksentekoa keskittämällä ja unionin tai euroalueen rahoituskapasiteettia kasvattamalla omalla budjetilla. Komissio ehdottaa, että keskipitkällä aikavälillä syvennettäisiin budjettipolitiikan koordinaatiota mm. niin, että jäsenvaltioiden budjettiesityksiin voitaisiin tehdä muutoksia. Myös vero- ja työllisyyspolitiikka olisi entistä koordinoidumpaa.

Eurooppa-neuvoston puheenjohtajan Herman Van Rompuyn ehdotukset EMU:n kehittämiseksi ovat ensi viikon huippukokouksen asialistalla. Van Rompuyn EMU-raportti on tehty yhteistyössä komission puheenjohtajan José Manuel Barroson, euroryhmän puheenjohtajan Jean-Claude Junckerin ja EKP:n pääjohtajan Mario Draghin kanssa.