Kumpula-Natri: Uudet askeleet TTIP-sopimuksessa

Euroopan parlamentti on kokoontunut Strasbourgissa kevätkauden viimeiseen täysistuntoon. Tänään tiistaina parlamentti keskustelee EU:n ja Yhdysvaltojen välistä vapaakauppasopimusta koskevasta mietinnöstään. Mietintö oli tarkoitus käsitellä jo kesäkuussa, mutta se jouduttiin siirtämään heinäkuulle lukuisien muutosesitysten ja äänestystapapyyntöjen takia. Takkuamisen taustalla on myös tarve löytää enemmistölle sopiva kanta, sillä päätöslauselma evästää komissiota. Huomion keskipisteessä on ollut erityisesti riitojen sovittelumekanismi, eli ISDS.

”Parlamentin mietintö on tärkeä askel matkalla kohti mahdollista sopimusta. Parlamentin tulee aikanaan hyväksyä lopullinen sopimus, eikä komissio voi siksi helposti ohittaa parlamentin nyt päättämiä kantoja”, europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (sd) muistuttaa.

Demariryhmä on ollut keskeisessä asemassa erityisesti investointisuojasta ja riitojensovittelusta keskusteltaessa. Tämän viikon täysistuntoon tuotava, parlamentin puhemies Martin Schulzin (sd) valmistelema, kompromissi esittää kiistellyn ISDS -järjestelmän korvaamista paremmalla järjestelmällä.

”Keskiössä tulee olla eurooppalaisten ja yhdysvaltalaisten yritysten yhdenvertainen kohtelu molempien sopijaosapuolten toimesta. Uuden järjestelmän tulee noudattaa demokratian ja läpinäkyvyyden periaatetta sekä kunnioittaa jäsenmaiden ja EU:n lainsäädäntöä. Alkuperäinen ISDS-esitys ei ollut hyväksyttävä. Yli puolta maailmankaupasta hallitsevien sopijaosapuolien välille on sovittava riittävän kattava ja toimiva tapa ratkoa kiistatilanteet. Malli voisi hyvin toimia muissakin kauppasopimuksissa. Oma ryhmäni S&D vaatii parannuksia jo pitkälle neuvoteltuun Kanadan sopimuksen riitojenratkaisujärjestelmäänkin”,  Kumpula-Natri toteaa ISDS:n ympärillä käytävästä keskustelusta.

”Parlamentin kirjaamissa kannoissa työelämää, ympäristönsuojelua ja palveluja koskee selkeät tiukat kirjaukset. Toivon, että parlamentti onnistuu ohjeistamaan komissiota rakentavasti. Näen neuvottelut mahdollisuutena rakentaa paremmin säädeltyä ja toimivaa kauppaa niin Euroopan ja USA:n välille kuin koko maailmaan ja iloitsen myös USA:n kongressin antamista neuvotteluvaltuuksista presidentti Obamalle”, Kumpula-Natri evästää.

Parlamentti äänestää mietinnöstä huomenna keskiviikkona.

Miapetra Kumpula-Natri, p. +358 50 511 3004