Kumpula-Natri tukee Vapaavuoren varovaisuutta jättimäisten kauppakeskusten rakentamisessa

Asuntoministeri Jan Vapaavuori kertoi lauantaina Yleisradion TV1:n Ykkösaamussa hälyttävän tiedon siitä, miten kauppakeskusten rakentamista lobbaavat liikemiehet ovat pyrkineet vaikuttamaan maankäytön ratkaisuihin. Liikemiehet ovat pyrkineet esittämään, että heillä on hankkeilleen keskustalaisen pääministerin tuki. SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Miapetra Kumpula-Natri ihmettelee, että eikö vieläkään ole kuultu koko totuutta.

– Erityisen huolestuttavaksi asian tekee se, että samat liikemiehet ovat syvällä rikostutkimuksiin johtaneessa keskustaan liittyvässä vaalirahoitusskandaalissa. Tämä antaa aiheen johtopäätökseen, että vaalirahoittajien ja rahaa saaneiden poliitikkojen yhteydet ovat jatkuneet tiiviinä myös eduskuntavaalien jälkeen. Tällöin on kysymys yrityksistä vaikuttaa rahalla hallituksen päätöksiin.

Kumpula-Natri kiittää Vapaavuoren kestäviä linjauksia, jolla lobbareiden ajamat, ympäristön kannalta kestämättömät hankkeet torjutaan.

– Asuntoministeri Vapaavuori ansaitsee tuen linjalleen, jonka mukaan on syytä suhtautua erittäin pidättyväisesti jättimäisiin kauppakeskuksiin, jotka aiheuttavat liikenteen ympäristöongelmia ja kaupunkikeskusten näivettymistä. Toivottavasti hän kestää hallituksen ulkopuolelta vaikuttavan lobbareiden ja hallituksen sisällä heidän tahtoaan myötäilevien ministerikollegojen paineen.