Kumpula-Natri: Suomen valittava pienimmän riskin tie

Sosialidemokraateilla on ollut selkeä, johdonmukainen ja tiukka linja Euroopan rahoituskriisin hoidossa. Ratkaisut tehdään Suomen talouden ja suomalaisten veronmaksajien etua ajatellen. Pankkien omistajien ja yksityisten sijoittajien vastuu ja osallistuminen kriisien kustannusten hoitamisessa korostuu.

Eurooppaa ja euroa ravistelee tällä hetkellä Espanjan ongelmat. Tässä tilanteessa Suomella on kolme vaihtoehtoa:

1. letkut irti ja euron vapaa pudotus

2. Espanja ottaa itse lainaa ja koko maa hakee apua

3. Pienimmän riskin tie eli nyt valittu linja: laina Espanjan valtiolle pankkien tukemiseen

Suomen talouden kestokyvylle ja sosiaaliselle oikeudenmukaisuudelle perussuomalaisten letkut irti -politiikka olisi kallis vaihtoehto. Talouskriisi rantautuisi myös Suomeen ja olisi todellakin turmioksi myös suomalaiselle veronmaksajalle sekä koko hyvinvointiyhteiskunnalle.

Toiseksi jos Espanja lainaa rahat markkinoilta korkealla korolla pääomittaakseen pankkeja, niin tilanne muodostuisi nopeasti kestämättömäksi. Silloin Espanja voisi pudota markkinoilta ja tulisi valtiona tuen hakijaksi. Jos Espanja kaatuisi, euroalue voisi alkaa hajota ja devalvaatiokierteen Euroopassa maksaisi kansa.

Kolmas esitetty vaihtoehto on Suomelle ja muillekin euromaille pienimmän riskin tie. Espanja pysyy markkinoilla ja saa tärkeimmät pankkinsa lainan turvin pääomitettua.

Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä näkee tärkeänä, että hallituksen vakuuslinja pitää ja pysyy. Mikäli toimitaan väliaikaisen mekanismin eli ERVV:n kautta, Suomi vaatii takausosuudelleen vakuudet. Silloin vastuumme ja riskimme ovat rajatut.  Pysyvää mekanismia käytettäessä tehdään arvio maan kyvystä selvitä veloistaan ennen ohjelmasta päättämistä. Oletusarvona on, ettei euroakaan mene Kankkulan kaivoon, vaan maa pystyy lainansa takaisin maksamaan. Pysyvän rahoitusmekanismin eli EVM:n kautta riski lainanantajamaille on pienempi, koska EVM on etuoikeutettu velkoja.

Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä antaa tukensa hallituksen tiukalle politiikalle, jossa kullakin maalla säilyy vastuu omista veloistaan, yksityinen sektori ja erityisesti rahoitusala itse osallistuu kriisin hoitoon ja suomalaisten veronmaksajien vastuut rajataan.