Kumpula-Natri: Suomella ei varaa 9 kuukauden odotukseen

SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Miapetra Kumpula-Natri kutsuu hallitusohjelmaneuvotteluja pintasiloitteluksi.

– Onko todella niin, että mikään neljästä hallituspuolueesta ei uskaltanut nostaa kissaa pöydälle ja tehdä todellista tilanneanalyysiä sekä sen vaatimia johtopäätöksiä talouden tilasta? Kuvaavaa on, että hallitusohjelmaneuvotteluiden pituus vastasi suurin piirtein antiikin Kreikan teatterinäytelmän pituutta., Kumpula-Natri toteaa.

– Hallituspuolueilla olisi ollut tuhannen euron paikka muuttaa politiikan kurssia työllisyyspolitiikassa. Räjähdysmäisesti kasvaneeseen työttömyyteen puuttumisen sijasta jatketaan Etelärannan äänitorvena ja puhutaan työvoimatarpeesta ajankohtaisen työttömyyden sijaan, kummastelee Kumpula-Natri yli 300 000 työttömän aikana.

Kiviniemen hallitusohjelma on julistuksenomainen paperi, jossa esitellään vain pintapuolisesti talouden tilaa muualla ja ohitetaan oman maan tilanne. Kumpula-Natri on huolissaan, koska Kiviniemen paperin paperinmakuiset viittaukset politiikan tavoitteisiin ja selvityksiin sekä vanhojen päätösten luettelo eivät Suomea auta. Uudet, kasvua tukevat ja julkista taloutta tervehdyttävät aloitteet puuttuvat ohjelmasta.

SDP:n mielestä hallituksen eväät selvitä lamasta ovat edelleen täysin levällään.
– Kiviniemi näyttää ryhtyvän toimitusministeriön johtajaksi, joka tekee vain Vanhasen hallituksen saattohoidon. Suomella ei kerta kaikkiaan ole varaa ajelehtia 9 kuukautta vailla suuntaa. Kiviniemen hallitus tekisi parhaimman palveluksen kansanvallalle jättämällä paikkansa suoraan kansan arvioitavaksi, Kumpula-Natri toteaa

Kumpula-Natri perustelee vaalien aikaistamista.
– Jos vaalit järjestettäisiin jo ensi syksyllä, uusi hallitus voisi ensitöikseen laatia realistisen, kasvua tukevan budjetin. Näin lamasta irtautuminen ei siirtyisi jälleen vuodella eteenpäin. Odottelu tulee kansantaloudelle kalliiksi.

SDP on vaatinut kestävyysvajeen paikkaamista jo tällä vaalikaudella.
– Pääomavero on muutettava progressiiviseksi, veronvähennyksiä pitää karsia, windfall-vero on otettava käyttöön ja harmaata taloutta on kitkettävä lisäämällä valvontaa, Kumpula-Natri luettelee.

– Energiaverosta ei tullut mitään uutta selvyyttä. Jos se kaavailujen mukaan kaadetaan kaukolämpölämmittäjien niskaan, siitä kärsivät niin ympäristö kuin ympäristöystävällisen vaihtoehdon valinneet kaupunkilaiset.