Kumpula-Natri: Suitset Häkämiehen myynti-innolle

– Omistajaohjauksesta vastaava ministeri Jyri Häkämies (kok) on esittänyt kolmen valtioyhtiön myymistä. Myynti ei voi olla myöskään keino, jolla valtio-omistaja vapautuisi yhtiöidensä hyvän hallinnon valvonnasta, jolla estetään laittomuudet, huomauttaa SDP:n kansanedustaja Miapetra Kumpula-Natri.

– Yksi myytäviksi esitetyistä on entinen Tieliikennelaitos Destia. Destia toimii kilpailuilla markkinoilla. Jos tienrakennustoimintaan pääsee syntymään monopolimaisia rakenteita, ainoat asiakkaat – julkisen sektorin valtio ja kunnat tienrakentajina – joutuvat kovien hintojen maksajiksi. Juuri nyt elvytystoimena valtio on itse lisäämässä teiden rakentamista.

– Valtionyhtiöitä tulee käsitellä kansakunnan omaisuutena. Jos joku valtionyhtio on toimialaltaan sellainen, että valtion omistaminen olisi turhaa tai samantekevää, tulisi yhtiöiden myyminen vähintäinkin ajoittaa aikaan, jolloin niistä saatava hinta on mahdollisimman korkea. Laman aikana myyminen antaa valtiolle myynnistä pienen tulon, talouden kasvun myötä osakkeiden hinnan nousu valuu valtiolta ohi yksityisen ostajan salkkuun.