Kumpula-Natri: Soini haluaa Suomesta ilmastopolitiikan Pohjois-Korean

Kansanedustaja Miapetra Kumpula-Natri (sd.) hämmästelee perussuomalaisten tänään julkaisemia ilmastopoliittisia linjauksia.
– Soinin unelmana on luoda Suomesta ilmastopolitiikan Pohjois-Korean. Perussuomalaiset haluavat, että Suomi ilmoittaisi yksipuolisesti YK:lle ja EU:lle, että maamme ottaa aikalisän ja luopuu nykyisestä päästökauppajärjestelmästä.

Yksipuoliset ilmoitukset ja vetäytyminen maailmalta olisivat vaarallisia vientivetoiselle perusteollisuudellemme. Näillä keinoilla ei pelastettaisi saati luotaisi yhtään työpaikkaa.

– Perussuomalaiset EU haukut päästökaupan ongelmista ovat pari vuotta myöhässä. EU korjasi päästökaupan suurimmat ongelmat jo kaksi vuotta sitten. Uusi järjestelmä on Suomen kannalta suotuinen: kansallisista päästöjakosuunnitelmista luovutaan ja siirrytään sektoreiden jakomenetelmiin ja hiilivuodon alat jätetään päästökaupan ulkopuolelle.

– SDP on vaatinut päästöjen vähentämistä tavalla, joka huomioi sähkön hinnan, työpaikat ja tulonjakovaikutukset. Siksi demareiden eduskuntaryhmä vastusti myös energiaverojen korotusta, Kumpula-Natri muistuttaa.

Perussuomalaisten epäselvä linja

Uudet linjaukset eivät selkeytä perussuomalaisten energiapolitiikkaa, päinvastoin.
– Ilmastopolitiikan linjauksessaan puolue kannattaa ydinvoimaa, mutta kaikki kansanedustajat äänestivät ydinvoimalupia vastaan. Äänestäjille ollaan myymässä innokkaasti sikaa säkissä, Kumpula-Natri napauttaa.