Kumpula-Natri: Sairastuminen käy kukkarolle

Kansanedustaja Miapetra Kumpula-Natri moittii hallituksen terveyspolitiikkaa. Terveyserot ovat kasvaneet hallitusohjelmaan kirjatusta tavoitteesta huolimatta.

– Terveyserot kasvavat, mutta hallitus tekee vain tilannetta entisestään huonontavia esityksiä ja päätöksiä. Uusimpana epäkohtana hallitus mahdollisti asiakasmaksun perimisen hoitajalla käymisestä, kummeksuu Kumpula-Natri.

Vuoden alusta lähtien peruspalveluministeri Risikon (kok) valmisteleman lain mukaan kunnassa hoitajan vastaanotolla käynnistä on voitu veloittaa yli 8 euron asiakasmaksu. Terveyskeskusten palveluita käyttävät eniten lapsiperheet, eläkeläiset ja muut työterveyspalveluiden ulkopuolella olevat. Hoitajien palveluita käyttävät usein pitkäaikaissairaat.

– Olen helpottunut, että yksikään kunta koko Suomessa ei ole ottanut käyttöön hoitajan vastaanotolla käynnistä perittävää asiakasmaksua. Seuraavan hallituksen on peruttava tämä päätös, vaatii Kumpula-Natri.