Kumpula-Natri: Perussuomalaisten rasismin valkopesu ei riitä

SDP:n kansanedustaja Miapetra Kumpula-Natri toivoo, että Perussuomalaiset käyvät nopeasti perinpohjaisen keskustelun puolueensa arvopohjasta ja tilanteesta.

– Kansanedustaja Hirvisaaren erottaminen ”puoluevastaisen toiminnan takia” on selkeä toimenpide-esitys, mutta se ei tuo ratkaisua puolueen ympärillä vallitsevaan perimmäiseen ongelmaan. Perussuomalaisten tulisi yksittäisten kurinpitotoimien sijaan vakavasti kertoa, miten se suhtautuu rasistisiin mielipiteisiin ja toimintaan.

– Missä vaiheessa lopetetaan puhuminen yksittäistapauksista ja ryhdytään todella miettimään, onko toiminnassa mukana rakenteita tai piirteitä, jotka houkuttelevat rasistiseen toimintaan? Puheenjohtaja Timo Soinilla on nyt käsissään yhdestoista hetki irtisanoutua puolueessaan esiintyneistä äärilinjauksista ja johtaa koko puoluettaan.

STT uutisoi tänään, että Perussuomalaisten puoluehallituksen työvaliokunta esittää Hirvisaaren erottamista puolueesta puoluevastaisen toiminnan takia. Hirvisaari päätyi otsikoihin kun hänen eduskuntavierailulla ollut vieraansa teki istuntosalin lehterillä natsitervehdyksen. Kuvalla on ilmeisesti haluttu tukea Jussi Halla-ahon eurovaalikampanjaa. Hirvisaari itse luonnehti myöhemmin ystäväänsä ”superhumoristiksi” (Yle, 3.10.).