Kumpula-Natri perää työlle myönteistä alv-linjaa

SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Miapetra Kumpula-Natri huomauttaa, että hallituspuolueiden esittämä arvonlisäveron korotus on kuluttajien lisäksi hyvin haitallinen myös pienyrittäjille.
– Jos hinnat nousevat, ei työn verotuksen keventäminen riitä lihottamaan palkansaajien kukkaroa. Lisäksi monen pienyrittäjän olisi lähes mahdotonta siirtää korotusta hintoihin, joten korotus jäisi niiden omaksi tappioksi.

– Arvonlisäveron nosto olisi työllisyyden kannalta erittäin vahingollista. Arvonlisävero kohdistuu jo nyt rankasti työvoimavaltaisiin palveluihin. Näitä palveluja tarjoavat monet pienyritykset. Korotus heikentäisi entisestään työllistämismahdollisuuksia. Esitetyn 25 prosentin alv:sta kärsisi niin siivouspalveluun turvautuva ihminen kuin pieni siivousfirma.

Kumpula-Natri harmittelee, että vaalien alla keinot uuden työn luomiseksi ovat jääneet liian vähälle huomiolle.
– Suomen nykyinen vähäisen liiketoiminnan 8 500 euron alaraja on eurooppalaisittain hyvin alhainen. Pienyrittäjien asemaa pitäisi parantaa nostamalla arvonlisäverottoman vähäisen liiketoiminnan alaraja 40 000 euroon. Tämä sosialidemokraattien vero-ohjelmaan sisältyvä esitys keventäisi pienyritysten kohtuuttoman kallista ja hallinnollista taakkaa merkittävästi. Uudistuksen fiskaalinen vaikutus valtiontaloudelle olisi vähäinen ja uuden työn myötä kokonaistaloudellinen vaikutus olisi positiivinen.