Kumpula-Natri: Pankkien vastuu korostuu EVM:n Kypros-ohjelman valmistautumisessa

Suuren valiokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Miapetra Kumpula-Natri (sd) on tyytyväinen ensitietoihin Kyproksen lainaohjelman ehdoista.

”Koska maan ongelmien taustalla on pankkisektorin vaikeudet, on pankkien oltava myös ratkaisujen rahoittajana. Ehtojen mukaan pankkien osakkeenomistajat menettävät omistuksensa ja pääomalainoja antaneet menettävät sijoituksensa. Kaikkia talletuksia verotetaan kertaluonteisesti ja suurten talletukset leikkaus tehdään isommalla verolla, näin ne rahoittavat Kyproksen ohjelmaa huomattavasti. Financial Timesin mukaan tilejä jäädytetään jo. Näiden ensitietojen pohjalta Suomen tiukat ehdot sijoittajavastuusta näyttävät toteutuneen”, Kumpula-Natri toteaa.

”Myös ehtomme IMF:n osallistumisesta sekä rahoittajana että osaamisellaan toteutui. IMF:n toiminnassa ehtona on uskottavat velkakestävät ohjelmat. Näin tulee EVM:lläkin olla, ettei samaan ohjelmamaahan jouduta palaamaan uudelleen, kuten Kreikan kohdalla on tapahtunut. Suomen tiukkaa linjaa on kuunneltu, kun aikaisemmin puhutun 17 miljardin euron sijaan päädyttiin 10 miljardin lainoitukseen. Erotuksesta kattavat suurimman osan – kuten kuuluukin – pankkien omistajat ja sijoittajat itse”, Kumpula-Natri toteaa.

”Kyproksen rahanpesunvastaisten toimien toteutumista tarkkaillaan suurennuslasilla. Jos epäkohtia havaitaan, eikä niitä korjata, lainanmaksu Kyprokselle tulee loppua siihen paikkaan”, Kumpula-Natri toteaa.

Lopullisia kantoja itse ohjelmaan voidaan ottaa vasta kun yksityiskohdat ovat selvinneet. Lainoitus tulee olemaan pysyvän rahoitusvälineen EVM:n, IMF:ja Kyproksen valtion välinen asia, joten Suomesta ei rahaa tai takauksia tarvita, vaan rahoitusapuun käytetään rahastoja.