Kumpula-Natri: Omat pettivät Soinin, jälleen

Eduskunta hyväksyi päästökauppalain yksimielisesti tällä viikolla. Myös perussuomalaisten eduskuntaryhmä oli yksimielisesti tulevan päästökauppajärjestelmän takana.
– Omat pettivät jälleen puolueen puheenjohtaja Timo Soinin. Vain muutama viikko sitten Soini esitti, että Suomen on irtauduttava EU:n päästökauppajärjestelmästä, kansanedustaja Miapetra Kumpula-Natri totesi Lapualla 19.2.2011.

Kumpula-Natri ei yllättynyt tämän viikon näytelmästä eduskunnassa. Se kun on nähty aikaisemmin. Reilu vuosi sitten perussuomalaisten eduskuntaryhmä vastusti uusia ydinvoimaloita. Soini kannatti niitä rinta rottingilla.

– Eteen ei piirry luotettava kuva perussuomalaisten puheista ja teoista. Toreilla pidetään melua, mutta vaikuttamisen hetken tullen he muuttuvat hiljaiseksi jees-väeksi. Soini taas kertoo valmisteensa omaa ilmasto-ohjelmaansa puolitoista vuotta ennen kuin selviää, että ohjelma on vain pikainen kopio. Meillä Pohjanmaalla miehen on pidettävä sanansa, Kumpula-Natri sanoo.

– Muut suuret puolueet ovat olleet liian pitkään hiljaa perussuomalaista. Aiemmin se johtui ehkä vääränlaisesta ylenkatseesta, nyt ehkä kannatuksen kasvun pelosta. Tästä tavasta meidän muiden on päästävä eroon. Puolueen linja on otettava vakavasti ja se on perattava näkyväksi. Ilmasto- ja energiapolitiikassa, joita minä seuraan, perussuomalaiset ovat flopanneet. Lupausten seuraaminen on osa äänestäjän kuluttajanturvaa, Miapetra Kumpula-Natri arvioi.