Kumpula-Natri: Nyt päästään EU:ssa eteenpäin

SDP:n kansanedustaja ja Eurooppalainen Suomi ry:n puheenjohtaja Miapetra Kumpula-Natri kommentoi tuoreeltaan Irlannin kansanäänestyksen alustavaa tulosta.

– Odottaminen ja henkinen lamaannus on vaivannut Eurooppaa perustuslakiväännön takia jo jonkin aikaa. Ihmisiä kyllästyttää byrokraattiset laatikkoleikit. Nyt Euroopassa siirrytään institutionaalisesta keskustelusta parantamaan eurooppalaisten elämää.

EU voi ryhtyä vahvistamaan kilpailukykyämme ja johtajuutta ilmastopolitiikassa, kun päätöksenteon ongelmat on saatu ratkaistua. Vahvempaa EU:ta tarvitaan finanssikriisin ja taloustaantuman ratkaisuksi.

– Täysiä tyylipisteitä Euroopan unionin menettelystä perustuslakiuudistuksessa ei voi antaa, mutta näissä talouskriisin oloissa kielteinen äänestyspäätös olisi ollut musertava takaisku koko Euroopalle. Meillä on nyt eväät tehdä EU:sta entistäkin parempi.

– Vielä pitää odottaa Puolan ja Tshekin päätöksiä, mutta luotan siihen, että Irlannin kansanäänestyksen tulos oli tärkein askel eteenpäin. Mahdollisuudet harata vastaan vähenevät, Kumpula-Natri arvioi.