Kumpula-Natri: Nuorten pahoinvointiin on puututtava nopeasti

SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Miapetra Kumpula-Natri vaatii hallitukselta toimia nuorten syrjäytymiskehityksen pysäyttämiseksi.
– Nopeasti kasvavaan nuorisotyöttömyyteen olisi puututtava kaikin mahdollisin keinoin. Erityisesti nuorten joutumista työkyvyttömyyseläkkeelle olisi torjuttava päättäväisesti.

Kumpula-Natrin mukaan työurien pidentämiskeskustelussa huomio kannattaisi kääntää työuraansa aloitteleviin sukupolviin.
– Työuran alkupäähän vaikuttamalla ihmisten työuria pidennetään yhtä tehokkaasti kuin loppupään kannustimilla.

– Työkyvyttömyyseläkkeellä on yli 10 000 alle 30-vuotiasta. Heidän poissaolonsa työmarkkinoilta yli 30 vuoden ajan on järjetöntä inhimillisten ja taloudellisten voimavarojen tuhlausta. Yhdenkään nuoren resursseja ei saisi jättää käyttämättä, saati sallia hukatun sukupolven syntyvän. Jo yhdestä työelämästä pysyvästi syrjäytyneestä nuoresta yhteiskunnan kustannusten on arvioitu nousevan vajaaseen miljoonaan euroon.

– Nuorten pahoinvointiin on puututtava ajoissa, ei vasta sitten kun ongelmat ovat jo kasautuneet. Mielenterveyden ongelmat ovat nuorilla merkittävin syy työkyvyttömyyteen. Näitä ongelmia voitaisiin tehokkaasti ehkäistä parantamalla koulujen ja oppilaitosten terveydenhoidon sekä työterveyshuollon resursseja.

Kumpula-Natri muistuttaa, että SDP on esittänyt nuorten yhteiskuntatakuun ulottamista kaikkiin alle 30-vuotiaisiin.
– Yhteiskunnan on pidettävä huoli siitä, että jokaiselle nuorelle taataan ammatti ja alku itsenäiseen elämään.