Kumpula-Natri, Näkkäläjärvi, Penny ja Pitkänen SDP:n eurovaaliehdokkaiksi

SDP asetti tänään ensimmäiset eurovaaliehdokkaansa. Puolueen neljä ensimmäistä ehdokasta ovat vaasalainen europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri, rovaniemeläinen Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi, tamperelainen Kalevi Sorsa -säätiön toiminnanjohtaja Kaisa Penny sekä helsinkiläinen Euroopan demarinuorten kattojärjestön pääsihteeri Tuulia Pitkänen.

– Suomi toimii EU-puheenjohtajamaana ensi vuonna. Siihen meillä on selkeä visio ja selkeät tavoitteet. SDP haluaa pitää huolta siitä, että Suomi pysyy EU:n eturivissä myös puheenjohtajuuskauden jälkeen. On tärkeää, että EU:ta uudistetaan ihmisten ehdoilla. Haluamme painottaa puheenjohtajuuskaudella erityisesti EU:n sosiaalista ulottuvuutta eli koulutusta, osaamista ja työllisyyttä, ilmastopolitiikkaa ja veronkierron torjumista, sanoo SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne.

Puheenjohtaja Rinne sekä puoluesihteeri Antton Rönnholm korostavat aktiivisen EU-keskustelun merkitystä tulevana syksynä ja vaalikeväänä. EU-puheenjohtajuuskausi osuu moneltakin kannalta mielenkiintoiseen ajankohtaan: toukokuun europarlamenttivaalien myötä uusi Euroopan parlamentti järjestäytyy ja uusi EU-komissio ja sen tuleva työohjelma on muotoutumassa. Keväällä Suomessa pidettävät eduskuntavaalit antavat suunnan tulevaan EU-keskusteluun ja Suomen linjoihin.

– Tänään julkistetut eurovaaliehdokkaamme, Miapetra, Mikkel, Kaisa ja Tuulia, ovat valmiina uudistamaan Eurooppaa. Aikana jolloin globaali ympäristö ja unionin ja jäsenmaiden talous ja demokratia ovat suurten haasteiden edessä on entistäkin selvempää, että tarvitsemme vahvaa ja yhtenäistä EU:ta vastaamaan globaaleihin haasteisiin. EU:n oikeutus kansalaisten keskuudessa lunastetaan kuitenkin vain luomalla kansalaisille parempaa hyvinvointia. Tähän tehtävään ehdokkaamme ovat enemmän kuin valmiina, sanoo puoluesihteeri Rönnholm.