Kumpula-Natri: Muistakaa mitä tuli luvattua

Kansanedustaja Miapetra Kumpula-Natri (sd) muistuttaa kollegoitaan heidän myönteisistä kannoistaan tasa-arvoiseen avioliittolakiin ennen vaaleja 2011.

– Vaalikonevastauksissa enemmistö kansanedustajista kannatti samaa sukupuolta olevien avioliittoa ja adoptio-oikeutta. Toivon, että tämä on muistissa kun asiaa käsittelevä kansalaisaloite saapuu eduskunnan käsiteltäväksi. Demokraattisessa järjestelmässä tällainen linjaus ihmisoikeusasiassa on minusta lupaus, jota ei pitäisi rikkoa. Tähän ei edes taloudellisen tilanteen tiukentuminen vaikuta.

Nimien keräys tasa-arvoista avioliittolakia ajavaan kansalaisaloitteeseen päättyi eilen. Aloitteen allekirjoittajia on yli 164 000. Viimeisimmän kyselytutkimuksen mukaan enemmistö suomalaisista kannattaa lakia.

– Sukupuolineutraali avioliitto on ihmisoikeus- ja yhdenvertaisuusasia, Kumpula-Natri muistuttaa.

– Miksi meillä Suomessa pitäisi olla rajoitetummat ihmisoikeudet kuin esimerkiksi Ranskassa, Iso-Britanniassa ja Norjassa, joissa sukupuolineutraali avioliitto on hyväksytty?