Kumpula-Natri: Lillukanvarsista järkisääntelyyn

Kansanedustaja, eurovaaliehdokas Miapetra Kumpula-Natri (sd.) vaatii nykyistä parempaa lainsäädäntöä komissiolta ja sen nykyistä järkevämpää toteuttamista suomalaiselta hallinnolta.

– Uusia nippelidirektiivejä säädetään edelleen vuodesta toiseen. Mistä niitä hölmöyksiä oikein tulee? EU:n komissiolta, mutta osansa saa kyllä myös suomalainen hallinto pilkuntarkoilla ääritulkinnoillaan.

– Suomessa tarvitaan ministereiden poliittista johtamista direktiivin lakiesitykseksi muuttamisessa. Komissiolta vaadin esityksistä työllisyysvaikutusarvioita, jotta nähdään, kannattaako säätelyyn ryhtyä. Nyt komissio teettää niitä alkuvaiheessa, mutta ne jäävät ehdotuksen muuttuessa vanhaksi.

– Jätetään pikkuasioihin puuttuminen ja arvioidaan, onko sääntely järkevää. Tärkein arviointiperuste on se, miten sääntely vaikuttaa työllisyyteen, Kumpula-Natri toteaa.