Kumpula-Natri kysyy lähidemokratiasta

Kansanedustaja Miapetra Kumpula-Natri jätti eilen 1.3.2012 eduskunnassa kirjallisen kysymyksen siitä, kuinka lähidemokratian kehittäminen aiotaan ottaa huomioon kuntauudistuksessa. Kuntarakennemuutos voi olla demokratian kannalta haasteellinen, varsinkin laajoilla kaupunkiseuduilla.

”Kuntauudistus tarjoaa hyvän mahdollisuuden lähidemokratian kehittämiseen. Tämä mahdollisuus on syytä käyttää”, toteaa Kumpula-Natri. ”Uudenlaisten osallistumismahdollisuuksien hyödyntämisestä ei käydä keskustelua. Minusta hallitus voisi ponnekkaammin nostaa esiin mahdollisuuden demokratian parantamiseen ja malleja sen toteuttamiseksi”, Kumpula-Natri lisää.

Kirjallisessa kysymyksessä mainitaan lähidemokratiaesimerkkinä kansalaisraati. Suomen ensimmäinen ikäihmisten kansalaisraati järjestettiin marraskuussa 2011 Vaasassa. Kansalaisraati keskusteli, kuulusteli asiantuntijoita ja kirjoitti julkilausuman heille asetettuun kysymykseen. Vuotta aikaisemmin Vaasassa järjestettiin nuorisoraati.

”Nämä raadit ovat esimerkkejä ratkaisuista, jotka antavat väestölle mahdollisuuden osallistua tärkeiden asioiden kehittämiseen. Paikallisyhteisöjen pitää pystyä vaikuttamaan oman asuinympäristönsä tulevaisuuteen ja kuntien tulisi myös kuunnella yhteisöjen näkemyksiä”, Kumpula-Natri painottaa.