Kumpula-Natri: Kreikan vaaleissa vakauden siemen

SDP:n kansanedustaja, suuren valiokunnan puheenjohtaja Miapetra Kumpula-Natri pitää tärkeänä, että Kreikka muodostaa poliittisen hallituksen, ja jatkaa sopeutusohjelmaa. Kumpikaan ei tule olemaan helppo tehtävä. Hallituksen muodostaminen vaatii joustoa kaikilta puolueilta. Sopeutusohjelma vaatii joustamista koko kansalta. Ohjelman jatkaminen poliittisessa johdossa on vakainta, mikä nykyisessä tilanteessa on mahdollista.

– Nyt on saatava toimiva hallitus aikaan. Poliittista hallitusta tarvitaan luomaan maalle kuvaa ja tavoitetta tulevaisuudesta yhdessä ihmisten kanssa. Tämän edellytyksenä taas on, että Kreikan hallitus pystyy selkeästi kertomaan kansalaisilleen tilan, jossa valtion talous on.

– Euroalueen kriisin ratkaisemiseksi kaikkien etu on, että Kreikka jatkaa sopeutusohjelmaansa. Laajemmin se on koko maailmantalouden etu. Tätä kuvastaa esimerkiksi presidentti Obaman lausunto siitä, että on kaikkien etu, että Kreikka jatkaa sopeutusohjelmaansa ja pysyy euromaana.

– Hallitusneuvotteluista ei tule helpot. Ensimmäinen solmu aukaistavaksi liittyy puolueiden ehtoihin. Uusi Demokratia haluaa jatkaa sopeutusohjelmaa, mutta ei voi yksin muodostaa hallitusta. Syrizan kanssa paikat riittäisivät enemmistöhallitukseen, mutta Syriza ei halua jatkaa sopeutusohjelmaa. Pasokille sopeutusohjelman jatkaminen sopii. Se ei kuitenkaan ole valmis hallitukseen ilman Syrizaa. Yleensä politiikan umpisolmut ovat avattavissa, kun jokainen nyöri hieman joustaa.

– On hyvä huomata, että vaaleissa ei ollut ”hyviksiä ja pahiksia”. On tärkeää, että Kreikka jatkaa rakenteellisia uudistuksia, sekä sopeutusta, kuten Uusi Demokratia ja Pasok haluavat. Toisaalta, on tärkeää, että ankarat säästötoimet ahdistaviksi kokeva kansa saa demokraattisen kanavan äänelleen. Tavallinen kreikkalainen palkansaaja kärsii nyt säästötoimista ja verojenkorotuksista erittäin raskaasti, vaikka ei olisi ollut osallisena maan ajamisessa velkakurimukseen. Hän on saattanut elää tavallista alemman eurooppalaisen elintason elämää, ja yhtäkkiä hänelle sanotaan, että nyt pitää ruveta säästämään, meidän maamme on kutakuinkin konkurssissa.