Kumpula-Natri: Köyhyyttä vastaan toimittava koko Euroopassa

Kansanedustaja, Eurooppalaisen Suomen puheenjohtaja Miapetra Kumpula-Natri (sd.) muistuttaa toimista Euroopan unionin köyhyyden vähentämiseksi. Köyhyys koskettaa Euroopassa arviolta 80 miljoonaa ihmistä. Kumpula-Natri puhui tänään Helsingissä EU2020 – strategiaa ja köyhyyttä käsittelevässä keskustelutilaisuudessa.

– Vaikka Kreikan kriisi vie kaiken julkisuushuomion Euroopan unionista, samaan aikaan neuvotellaan köyhyyskriteereistä Euroopan ”hallitusohjelmaan” eli EU2020 -ohjelmaan. EU on edelleen yksi maailman taloudellisesti menestyneimpiä alueita, mutta EU:n kansalaisista 17 prosentia elää niin vähäisillä tuloilla, etteivät heidän varansa riitä edes perustarpeisiin, muistutti Kumpula-Natri.

Finanssikriisin jälkeen on löydettävä talouden ja EU:n kehitykselle uusi suunta. Köyhyyden vähentäminen vaatii pitkäjänteistä työtä koko EU:n alueella.

– Uudessa Eurooppa 2020 – strategiassa on asettava selkeät köyhyyden ja syrjäytymisen ehkäisyyn tähtäävät tavoitteet. EU-maiden johtajien on sitouduttava Euroopan komission selkeään tavoitteeseen vähentää köyhien määrää neljäsosalla eli 20 miljoonalla, ettei syrjäytymisen ja köyhyyden vähentäminen jäisi pelkiksi tyhjiksi lupauksiksi, Kumpula-Natri esitti.

Vuosi 2010 on Euroopan unionissa köyhyyden ja sosiaalisen syrjäytymisen torjunnan teemavuosi. Ei ole EU-maiden hallituksille eduksi kansalaisten silmissä, että teemavuonna juuri köyhyyskriteeri jäi maaliskuussa pöydälle odottamaan kesäkuun huippukokousta.