Kumpula-Natri: Komission on kestettävä demokratiaa

Eduskunnan suuren valiokunnan puheenjohtaja Miapetra Kumpula-Natri hämmästelee komissaari Olli Rehnin Suomi-arvostelua. Kumpula-Natrin mukaan Euroopan komissio ei voi samalla peräänkuuluttaa jäsenmaiden yhtenäisyyttä ja haukkua sitoumuksiaan noudattaneiden maiden tiukkaa tukilinjaa. Suuren valiokunnan puheenjohtajan mielestä Rehnin puheenvuoro uhkaa nakertaa komission auktoriteettia yhteisen näkemyksen rakentajana.

Miepetra Kumpula-Natri puolustaa kansallista demokratiaa sekä avointa keskustelua.

– Koko EU:n legimiteetti kumpuaa jäsenmaiden demokraattisesta päätöksenteosta. Jäsenvaltioissa on puhuttava kansalaiskeskustelussa sekä poliittisella tasolla avoimesti EU:sta ja talouspolitiikan valinnoista. Tämä on demokratiaa ja se on komissaarinkin kestettävä.

Kumpula-Natrin mukaan Euroopan Unioni tarvitsee nyt tervettä taloudenpitoa.

– Talouskomissaarilta sopii odottaa rakentavampaa suhtautumista niihin maihin, joiden rahoitustuella vaikeuksiin joutuneita maita on yritetty auttaa. Kriisi ei ole ohi, syksystä tulee vaikea. Miten komissaari ajatteli kotimaansa haukkumisen vaikuttavan suomalaisten tahtoon osallistua kriisin ratkaisuun? Kokoavat puheenvuorot olisivat parempi malli asioiden hoidossa, komissiolta odotetaan valmentajan kokoavaa otetta. Olisi mielenkiintoista myös kuulla, mitä mieltä Keskusta on Rehnin kannoista. Onhan hän tehtävässään Keskustan nimittämänä.