Kumpula-Natri: Komissiolta nopeat, mutta lyhyet askeleet veronkierron vastaiseen työhön

EU:n komissio esitteli keskiviikkona 18.3. ensimmäisen osan veroparatiisien ja verovälttelyn kitkemiseen tähtäävissä uusissa toimissaan. Paketti sisältää useita toimenpiteitä, ja velvoittaisi muun muassa jäsenmaat automaattiseen tiedonvaihtoon rajat ylittävän yrityksiä koskevan verosäätelyn osalta.  Kesään mennessä komissio esittelee myös konkreettisen toimenpideohjelman, joka tulee sisältämään lisää työkaluja veronkierron kitkemiseen yhteiseurooppalaisesta järjestelmästä.

”On hienoa huomata, että meidän demareiden pitkäaikainen työ ja vaatimukset ovat tuottaneet konkreettisen lopputuloksen. Komission tiedonanto sisältää hyviä ensimmäisiä askeleita kohti reilumpaa verotusta. Paljon työtä on kuitenkin myös edessä päin.” europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri iloitsee.

Eilen julkaistun tiedonannon muut ehdotukset sisälsivät muun muassa mahdollisuuden entistä laajempiin läpinäkyvyysvelvoitteisiin yrityksille, jäsenmaiden välisiä yritysverokäytänteitä valvovan ryhmän toiminnan vahvistamista, parempien tilastojen ja tiedon tuottamista jäsenmaiden käyttöön sekä läpinäkyvyyden edistämistä verotuksessa kansainvälisesti.

”Myös komission esittämä ajatus yritysverokantojen harmonisoinnista on tervetullut. Kevään aikana valmisteltavaan toimintasuunnitelmaan toivoisin myös esitystä EU:n yhteiselle määritelmälle veroparatiiseista. EU komission tehtävänä on taata reilu kilpailu, jonka puitteissa se valvoo tarkkaan valtiontukia. Verottomuus tai alhaiset verojärjestelyt yrityksille tulisi nyt ottaa yhtä tarkkaan syyniin.” Kumpula-Natri kommentoi ohjelmaa.

”Tärkeintä on se, että tällä hetkellä moraalittomasta, mutta laillisesta verovälttelystä ja veronkierrosta on tehtävä kerta kaikkiaan laitonta!” Kumpula-Natri lopettaa.