Kumpula-Natri: Kokonaisuudessa alv korotuksen voi niellä

SDP:n kirkas vaatimus verotuksen oikeudenmukaisuudesta näkyy kehysriihen tuloksesta. Vaikka lopulta vastustamamme arvonlisäveron korotus tehtiin, se jäi 1 % -yksikköön eli puoleen monien tahojen esittämästä korotuksesta.

– Kokonaisuudessa tämän noston voi niellä, kommentoi vaasalainen kansanedustaja Miapetra Kumpula-Natri (sd) tuoreeltaan, koska veronkorotuksia kerätään enemmän progressiivisina kuin tasaveroina. – En tiedä, milloin näin päin olisi ollut viimeksi. Tässäkin taloustilanteessa, jossa on pakko löytää kasvun elementtejä, onnistutaan samalla kaventamaan tuloeroja, tämä on iso oikeudenmukaisuussaavutus hallitukselta, kiittelee Kumpula-Natri.

Kuuden puolueen hallituksen esitys on linjakas, jolla valtion velkaantumissuunta käännetään, työllisyyteen panostetaan, nuorisotyöllisyyttä hoidetaan ja ennen kaikkea talouspäätöksiä tehdään oikeudenmukaisesti. Myös kaikkein isotuloisimpia otetaan talkoisiin mm. solidaarisuusverolla ja yli miljoonan euron perintöjä kiristämällä. Nuorisotakuun toteuttamiseksi hallitusohjelman lisäämän 60 miljoonan euron päälle annetaan 50 miljoonaa euroa lisää.

Vaasalle kehys on hyvä, sillä yhteisövero korotettua osuutta kunnille jatketaan. Myös eri puolilla Suomea tarpeellisia rakennushankkeiden korjausavustuksia nostetaan, vaikka kaiken kaikkiaan myös kuntien valtionosuuksista joudutaan leikkaamaan.