Kumpula-Natri: Keskustan kädenjälki ei näy

Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Miapetra Kumpula-Natrin mukaan hallitus on suhdannetilanteen muuttumisesta huolimatta pitänyt kiinni rikkaita suosivasta verolinjastaan. Veroelvytyksen tehottomuutta ovat arvostelleet oppositio ja lukuisat asiantuntijat. Kysymys pääministeripuolueen puheenjohtajakiertueelle kuuluu: missä näkyy Keskustan kädenjälki hallituksen politiikassa?

Kumpula-Natri muistuttaa, että mm. pääministeri Matti Vanhanen ja elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen ovat vaatineet hyvätuloisten osallistumista lamatalkoisiin oikeudenmukaisuuden näkökulmasta

– Pääministeri Vanhanen vaati vain neljä kuukautta sitten, että ”kaikkein korkeimpien ansio- ja pääomatulojen verotusta voidaan kiristää määräaikaisesti esimerkiksi viideksi vuodeksi – ne koettaisiin tämän kriisin sotakorvauksiksi”.

Ministeri Pekkarinen esitti viime keväänä, että ”kaikkein hyvätuloisimmat pitäisi saada laman maksajiksi” ja huomautti, että ”monet Länsi-Euroopan maat, jotka ovat keventäneet verotusta, ovat kuitenkin samaan aikaan kiristäneet kaikista hyvätuloisimpien veroja”.

– Ajatukset ovat saaneet keskustaväen aplodit. Hallituksen verolinjassa ei ole kuitenkaan värähdystäkään oikeudenmukaisuuden suuntaan. Onko niin, että Kokoomus vie ja Keskusta vikisee?

Miten uskottavia ovat pääministerin paikkaa kärkkyvien puheenjohtajaehdokkaiden lupaukset, kun nykyinenkään pääministeri ei ole voinut vaikuttaa oman hallituksensa linjaan?