Kumpula-Natri: Keskusta tuuliajolla

SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Miapetra Kumpula-Natri hämmästelee keskustan sekavia Eurooppa-linjauksia. Kumpula-Natri ihmettelee, kuka Keskustaa oikein johtaa, kun kannat vaihtelevat lähes päivittäin EU-kriisin hoidossa.

– Pääministeri Kiviniemi esitteli finanssikriisin ratkaisuja Suomen hyväksyttäväksi vuoden ajan ja todisteli kerta toisensa jälkeen, että sijoittajien ja pankkien vastuuta ei Portugalin tukemiseen tai väliaikaiseen vakausmekanismiin ole mahdollista saada.

Toimituspääministeri Kiviniemi kieltäytyi esittelemästä finanssikriisiratkaisuja, välillä lupasi toimia postikonttorina ja tällä viikolla puheenjohtaja Kiviniemi kuittasi vanhan Portugalin paketin sopivan Keskustalle. Ja nyt kun Suomen tukihanat on SDP:n ja Kokoomuksen sopimuksella saatu kiinni, hän kertookin, että keskusta on koko ajan ajanut tiukempaa linjaa. Mikä on se tiukka linja, sitä ei kuitenkaan tunnu kukaan tietävän.

– Sosialidemokraattien läpi ajama uusi linja lopettaa riskiraha jakamisen. Suomi ei enää anna takauksiakaan ilman vakuuksia. Tämä linja on ehdoton. Vakaudettomia takauksia ovat vain viime hallituksen sopimat takaukset, korostaa Kumpula-Natri.

Kumpula-Natri muistuttaa, että eduskuntavaaleissa keskusta pyrki esiintymään talouden vakauden vastuunkantajana.
– Vaalien jälkeen nämä puheet heittivät täyttä kuperkeikkaa.

Kumpula-Natri ihmettelee kuka johtaa Keskustaa. Kiviniemi näyttää menettäneen otteensa keskustan johdosta.
– Kevätvarsat ovat lähteneet laitumelle ja Mauri Pekkarisen ääni kuuluu jo rivien välistä, kun hän valmistautuu ottamaan paikkansa opposition kakkosmiehenä Timo Soinin jälkeen.