Kumpula-Natri: Keskusta pelottelee

SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Miapetra Kumpula-Natri syyttää keskustan puoluesihteeri Timo Laanista turhasta pelottelusta.
– Keskustalla on kova hätä, kun puolueen pitkä pääministerikausi on päättymässä.

– Keskusta yrittää nyt kääntää huomiota Kiviniemen hallituksen tekemättömistä töistä pelottelemalla äänestäjiä kuntaliitoksilla. Tarve kuntauudistuksen jatkamiseen on kuitenkin todellinen. Selkeämpi kuntarakenne on edellytys kaikkien hyvinvointipalvelujen saatavuuden ja laadun turvaamiseksi. Keskustalle kuntien suuri määrä näyttää olevan itsetarkoitus, vaikka jokaisen puolueen pitäisi olla kiinnostunut palvelujen kehittämisestä.

– SDP kannattaa vahvoja peruskuntia, jotka kykenevät itse järjestämään keskeisimmät palvelunsa, kuten koulutuksen, terveydenhoidon palvelut ja omaishoitajien aseman. Lista kuntapalvelujen kuntoon saattamisesta on pitkä. Kuntarajat eivät saa vaikeuttaa ihmisten elämää tai asettaa heitä eriarvoiseen asemaan keskenään.

– Keskusta pyrkii vääntämään mustaa valkoiseksi hakemalla keinotekoista vastakkainasettelua hallituskumppani kokoomuksen kanssa. Tosiasia on, että liima kokoomuksen ja keskustan välillä on niin kova, että ainoa tapa muuttaa maan suunta on sosialidemokraattien nousu maan suurimmaksi puolueeksi.