Kumpula-Natri: Kenen puolella EK on veroparatiisien vastaisessa työssä?

Suuren valiokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Miapetra Kumpula-Natri (sd.) ihmettele Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n veroasiantuntijan lausuntoa varainsiirtojen läpinäkyvyydestä ja veroparatiisien vastaisesta työstä. EK:n veroasiantuntija Virpi Pasanen sanoi Verkkouutisten haastattelussa, että veroparatiisiin sijoittautumisesta ei kerry edes verohyötyä. Lisäksi Pasanen väittää harhaksi sen, että kansainvälinen konserni pystyisi piilottamaan ja salaamaan tulojaan.

Kumpula-Natrin kirjoittaa nettisivuillaan, että monien arvioiden mukaan maailman kaupasta jopa puolet tehdään verotuksen ulkopuolella. Kumpula-Natri pohtii sanoutuuko EK irti myös komission veropetosten ja veronkierron vastaisesta toimintasuunnitelmasta, jonka Euroopan parlamentin talousvaliokuntakin jo hyväksyi. Eikö EK ole rehellisten yritysten puolella ja valmis tosissaan toiminaan niiden suomalaisten yritysten eduksi, jotka menettävät asemiaan markkinoilla epärehellisten ja vilpillisten järjestelyjen kautta Kumpula-Natri kyselee.