Kumpula-Natri: Kauppojen aukioloaikojen laajentamisen lasku perheille ja ympäristölle

SDP:n kansanedustaja Miapetra Kumpula-Natri pitää vähittäiskauppojen aukioloaikojen laajentamista periaatteellisena ja merkittävänä muutoksena suomalaisessa yhteiskunnassa.
– Kaupan aukiolojen vapauttamisella on laajat vaikutukset työssä jaksamiseen, työturvallisuuteen, ympäristöön sekä työn ja perheen yhteensovittamiseen.

Eduskunta päätti tänään vähittäiskauppojen aukioloaikojen laajentamisesta. Kumpula-Natri äänesti eduskunnan käsittelyssä lain hylkäämisen puolesta.

Hän on erityisen huolissaan aukioloaikojen laajentamisen poistavan viimeisenkin perheen yhteisen vapaapäivän useilta pienyrittäjiltä ja vähittäiskaupan työntekijöiltä.

– Onko meillä varaa perheiden yhteisen ajan vähentämiseen? Kauppakeskuksissa sunnuntain vietto ei myöskään ole sitä perheiden yhteistä laatuaikaa, Kumpula-Natri pohtii.

Kauppojen aukioloaikojen laajentaminen tulee myös lisäämään lasten päivähoidon järjestämistarvetta sunnuntaisin. Esimerkiksi Vantaalla tehty arvio osoittaa, että yhden normaalin viisiryhmäisen päiväkodin ympärivuorokautistaminen maksaisi noin 550 000 euroa. Lisäksi useat kunnat kamppailevat vaikeassa taloudellisessa tilanteessa.

Lakiesitys tulee lisäksi voimistamaan kaupan keskittymistä sekä siirtämään päivittäistavarakauppaa niin sanottuihin automarketteihin. Mm. kilpailuvirasto on ollut huolissaan kaupan oligopolirakenteesta ja sillä nähdään tutkimuksissa olevan ruoan hintaa korottava vaikutus.
– Jo nykyisellään päivittäistavarakauppamme on Euroopan keskittyneintä, Kumpula-Natri muistuttaa.

Aukioloaikojen laajentaminen sotii vahvasti myös ilmastopolitiikan kanssa. Näin merkittävissä kysymyksessä olisi ollut ehdoton edellytys tehdä arvio lain vaikutuksista ympäristöön sekä erityisesti tiukkoihin ilmastotavoitteisiin liikenteen, yhdyskuntarakenteen ja energiankulutuksen kannalta.