Kumpula-Natri kannustaa katsomaan itään

Kansanedustaja Miapetra Kumpula-Natri (sd) uskoo Pohjanmaan matkailun hyötyvän tulevaisuudessa entistä enemmän venäläisistä matkailijoista.

”Meillä täällä Pohjanmaalla on ollut perinteisesti hyvät yhteydet läntiseen naapuriimme. Maailman pohjoisimman ympärivuotisen laivareitin lisäksi lentoyhteydet ovat hyvät, muuallekin kuin Ruotsiin. Yhteydet itäiseen naapuriimme ovat tulevaisuuden kannalta keskeisiä. Matkailijapotentiaalia löytyy Venäjältä valtavasti ja useille heille Pohjanmaa on vielä tuntematon kolkka. Vaasasta pääsee Pietariin junalla alle kahdeksassa tunnissa. Suomen ainutlaatuinen asema Venäjän naapurina on yksi maamme matkailun vahvuuksista eikä ainoastaan Itä-Suomen hyödynnettävissä” Kumpula-Natri toteaa.

”Venäläisten matkailijoiden määrä EU:ssa on kasvanut tasaisesti. Heillä on yhä enemmän ostovoimaa ja halua tulla Eurooppaan lomille. Tähän tilaisuuteen tulisi tarttua entistä vahvemmin myös meillä täällä Pohjanmaalla. Jos EU:n ja Venäjän välinen viisumivapaus toteutuu, mahdollisuudet kasvavat entisestään. Sisäministeriön arvion mukaan liikenne Suomen itärajalla voi viisumivapauden tullessa kolminkertaistua ja nopealla aikataululla” Kumpula-Natri lisää.

Pohjanmaan matkailun 40-vuotisjuhlissa keskiviikkona Vaasassa puhunut Kumpula-Natri painotti matkailutoimialojen merkitystä talouskasvun mahdollistajana. Nykyisellään matkailusektori tuottaa EU:n bruttokansantuotteesta yli viisi prosenttia. Matkailutoimialalla on EU:ssa noin 10 miljoonaa työpaikkaa.