Kumpula-Natri: Irtisanoudutteko Kuntaliiton johtajan puheista, Kiviniemi?

Kuntaliiton uusi toimitusjohtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma (kok.) patistaa kuntia tekemään päätöksiä palveluiden leikkauksista. Mäki-Lohiluoman mukaan leikkauspäätösten kanssa ei voida enää odotella. Hän myös rajoittaisi kuntalaisten oikeutta subjektiiviseen päivähoitoon.

SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Miapetra Kumpula-Natri vaatii kuntaministeri Mari Kiviniemeä (kesk.) irtisanoutumaan Mäki-Lohiluoman vaatimuksesta leikata kuntapalveluita.
– Vanhasen kakkoshallitus on toistuvasti luvannut suomalaisille, ettei viime laman virheitä toisteta kuntalaisten palveluita karsimalla. Myös useat asiantuntijat ovat varoittaneet toistamasta 90-luvun laman toimia, joilla peruspalveluita karsittiin ja kansalaisten eriarvoistumiskehitys käynnistettiin.

– Hallitus lupaa yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista, mutta tosiasiassa pakottaa kunnat palveluiden leikkauksiin. Kiviniemen pitää nopeasti kertoa kansalaisille oma kantansa palvelujen leikkauksista, sanoo Kumpula-Natri.

Kumpula-Natri muistuttaa, että sosialidemokraatit ovat esittäneet pidättäytymistä ylisuurista veronkevennyksistä sekä tarjonneet vaihtoehtobudjetissaan kuntien peruspalveluiden turvaamiseksi 500 miljoonan lisäystä kuntien valtionosuuksiin.
– Tämä tarkoittaisi noin 100 euroa asukasta kohden. Korotetulla valtionosuudella voitaisiin kunnissa parantaa vanhustenhoitoa, huolehtia perusterveydenhoidon tasosta sekä turvata lasten ja nuorten palveluita.