Kumpula-Natri haluaa taantumassa nuorille lisää mahdollisuuksia

SDP:n eduskuntaryhmän 1.varapuheenjohtaja Miapetra Kumpula-Natri haluaa nuorille lisää mahdollisuuksia korkean työttömyyden aikana.

Työministeriö lopetti vuoden alusta au pair – ilmoitusten välittämisen ministeriön MOL-palvelussa, joka on hankaloittanut useiden perheiden ja nuorten mahdollisuuksia hankkia au pair – paikkaa.

– On outoa, että juuri pahimman nuorisotyöttömyyden aikana nuorten mahdollisuuksia työllistyä ja oppia kielitaitoa ja kultuuria vaikeutetaan lopettamalla suosittu palvelu, sanoo Kumpula-Natri.

Kumpula-Natri haluaa myös laajentaa siviilipalveluksen suorittamispaikkojen määrää avaamalla myös työmarkkinajärjestöt suorituspaikoiksi. Nykyisin työnantaja- ja ammattiyhdistysliikkeet eivät voi ottaa siviilipalveluksen suorittajia.

– Ei ole perusteita kieltää työmarkkinajärjestöjä ottamasta siviilipalveluksen suorittajia, kun siviilipalveluspaikat ovat muutenkin kortilla. Lisäksi useat työmarkkinajärjestöt ovat ilmaisseet kiinnostuksensa ottaa siviilipalvelushenkilöitä, sanoo Kumpula-Natri.

Kumpula-Natri on jättänyt tänään kirjalliset kysymykset työministeri Anni Sinnemäelle (vihr.) au pair – ilmoittelun jatkamisesta MOL-palvelussa sekä siviilipalveluspaikkojen laajentamisesta myös työmarkkinajärjestöihin. Kumpikin idea on valtiolle kustannusvapaa, mutta nuorille monia mahdollisuuksia tarjoava.