Kumpula-Natri: Hallitus vihdoin demareiden linjalle

Hallitus antoi eilen esityksensä harmaan talouden torjuntaohjelmaksi. Kansanedustaja, talousvaliokunnan jäsen Miapetra Kumpula-Natri (sd) on tyytyväinen valtiovarainministeri Jyrki Kataisen esitykseen rakennusalan käänteisestä arvonlisäveron käyttöönotosta.

Tähän saakka valtiovarainministeri Katainen on vastustanut käänteistä arvonlisäveroa myös EU:n valtiovarainministereiden neuvostossa Ecofinissä.
– Valtiovarainvaliokunnan verojaostossa asia nousi aina esille, kun puhuimme toimista harmaan talouden kitkemiseksi. Ensimmäisen kerran sosialidemokraatit esittivät käännettyä arvonlisäveroa harmaan talouden torjumiseksi jo vuonna 2006 talousrikollisuuden torjuntaohjelmassa, Kumpula-Natri muistuttaa.

Käänteinen arvonlisävero tarkoittaa sitä, että veron tilittää valtiolle ostaja eikä myyjä. Rakennusalalla on pimeitä työntekijöitä noin 20 000 ja valtio menettää vuosittain yli 300 miljoonaa euroa verotuloja.