Kumpula-Natri: Hallitus kakistelee edelleen pankkiveroissa

SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Miapetra Kumpula-Natri arvioi, että pääministeri Matti Vanhasen tuliaiset perjantain huippukokouksesta kuvasivat hyvin rahamarkkinoiden herkän tilanteen.
– Euromaiden yritys padota Kreikan luototusongelmat ja saada käännös aikaan ylisuurten alijäämien ja velkojen hoitamiseksi ovat tarpeen.

– Valitettavaa on, että Suomen hallitukselta näyttää kuitenkin edelleen puuttuvan ymmärrys tai halu uusien rahoitusmarkkinasääntöjen luomiseen. Talouskriittinen keskustelu hallitsemattoman markkinatalouden ongelmista on hallituksen piirissä olematonta, vaikka muualla Euroopassa keskustelu esimerkiksi globaalien rahoitusmarkkinaverojen ja sääntelyn käyttöönotosta käy kuumana.

– Tähän asti hallitus on tyrmännyt SDP:n esitykset rahoitusmarkkinaveron ajamisesta. Nyt saattaa käydä niin, että tarvittavat markkinoiden sääntelyohjeet tulevatkin meille EU:lta, kun kansallisesti emme kyenneet niitä tekemään tai edes Suomen kannaksi sopimaan.

– Kotoinen hallituksemme tuntuukin aina olevan euromaiden hännänhuippuna, kun tehdään päätöksiä pankkisektorin vastuiden kasvattamisesta sekä esteiden rakentamisesta finanssispekulaatioille.

Kumpula-Natri puhui lauantaina Vaasassa Eurooppa-päivän tapahtumassa.