Kumpula-Natri: Hallitus ei aja Suomen vaan monikansallisten yritysten asiaa

Miapetra Kumpula-Natri

Suomen hallitus pelkää, että EU:n suunnitelmat verovilpin kitkemisestä heikentävät kilpailukykyä. Asiasta kertoi tänään Kauppalehti.

Hallitus on asiassa jälleen kerran Suomen kannalta liian kapeasti vain EK:n asialla.

– Nyt herää kysymys, ymmärtääkö Suomen hallitus, mitä ’kilpailukyky’ tarkoittaa, sanoo Miapetra Kumpula-Natri (sd).

Komission ehdotus nimenomaan lisää suomalaisyritysten kilpailukykyä. Nyt tilanne on se, että suuret monikansalliset suuryritykset voivat jättää ison osan veroistaan maksamatta Suomessa ja EU:ssa. Ne voivat esimerkiksi käyttää konsernin sisäisiä lainoja verojen pienentämiseksi. Jäsenmaat myös tarjoavat niille erilaisia verohelpotuksia vastineeksi siitä, että ne siirtävät pääkonttorinsa kyseiseen maahan.

– Tilanne vääristää kilpailuasetelmaa. Kansainväliset jättiyhtiöt saavat verohelpotuksia, joita pienet ja keskisuuret suomalaisyritykset eivät saa. Yritäpä täällä kilpailla reilusti, kun jättiyritys maksaa muutaman prosentin veroa, Kumpula-Natri sanoo.

Japen nakkikiska joutuu maksamaan 20 prosenttia yhteisöveroa, suuri kansainvälinen pikaruokaketju voi päästä muutamalla prosentilla.

– Päinvastoin kuin hallitus maalailee, suomalaisyritysten kilpailukyky paranee, kun ne pääsevät samalle viivalle jättiyritysten kanssa, hän jatkaa.

– Näyttää siltä, että hallitus ei ole huolissaan Suomen tai suomalaisyritysten kilpailukyvystä vaan siitä, että monikansalliset yritysjätit saattavat joutua maksamaan enemmän veroja − eli hoitamaan velvollisuutensa.

Kauppalehdessä EK:n veroasiantuntija varoittaa, että korkojen verovähennysoikeuden rajaaminen voisi haitata suurinvestointeja. Taustalla on ajatus siitä, että yrityksen pitäisi voida tehdä voittoa toisessa maassa, minkä jälkeen se investoisi voitot Suomeen.

– Se on kaunis ajatus. Valitettavasti se ei näytä toimivan kovinkaan hyvin, vaan mekanismia käytetään lähinnä verojen välttelyyn, Kumpula-Natri sanoo.

– Aika vähissä ovat olleet Panaman Suomeen tekemät investoinnit, hän toteaa.

– Toivotan EK:n veroasiantuntijat mukaan hyvin toimivan veronkierron vastaisen sääntelyn suunnittelemiseen. Se toimii paremmin kuin ainainen vastustaminen. EK:n jäsenkunnassa on myös pääasiassa Suomessa toimivia yrityksiä, jotka todella hyötyvät reilummasta kilpailuasetelmasta. Euroopassa asia on etenemässä, Suomessa ollaan jäljessä.