Kumpula-Natri: Finanssineuvosto arvioimaan verovarojen käyttöä

Suomeen tulisi perustaa riippumaton finanssineuvosto eduskunnan tueksi arvioimaan hallituksen antamaa talousarvioesitystä. Seuraavan hallituksen tulee perustaa jo keväällä uusi riippumaton tutkimusryhmä esimerkiksi Ruotsin mallin mukaisesti, jossa  eduskunnan yhteydessä toimii finanssineuvosto, ehdottaa kansanedustaja, SDP:n eduskuntaryhmän 1. varapuheenjohtaja Miapetra Kumpula-Natri.

– Uudenlaiseen toimintatapaan rakennettu eduskunnan Tarkastusvaliokunta tekee äärimmäisen mielenkiintoista työtä ja näyttäviä tuloksia. Ainoa ongelma sen työssä on, että se arvioi jo tehtyjä poliittisia päätöksiä ja niiden seurauksia.

– Paremman politiikan tekemiseksi olisi saatava ajoissa tietoa talousarvioesityksen vaikuttavuudesta. Tärkeäksi tehtäväksi tulisi esimerkiki talousarvion vaikutusten arviointi tulojakauman mukaan, miten eri talouspäätökset vaikuttavat erilaisiin kansalaisryhmiin. Arvioita voitaisiin syventää myös vaikkapa talousarvion vaikuttavuudesta alueellisesti tai sukupuolen mukaan.

Arviot tarvittaisiin nopeasti syksyllä, jotta eduskunta voisi käyttää budjettivaltaansa ja tehdä tarvittavia muutoksia ennen talousarvion hyväksymistä. Hallituskin voi talousarvioin täydennysesityksessä loppuvuodesta huomioida esitetyt arviot.
– Hallituksen kesän budjettiriihessä syntyvä talousarvioesitys ei saisi olla neljän kuukauden eduskuntakäsittelyssä koskemattomana keltaisena raamattuna. Kyse on kuitenkin kansalaisten veroeuroista, Kumpula-Natri korostaa budjetin avaamista esittäessään.

Kumpula-Natri puhui lauantaina Kauhavalla SDP:n veroseminaarissa.