Kumpula-Natri eurovaaliehdokkaaksi

Kansanedustaja, suuren valiokunnan puheenjohtaja Miapetra Kumpula-Natri (sd.) on päättänyt lähteä ehdokkaaksi ensi keväänä pidettäviin Euroopan parlamentin vaaleihin. Pohjanmaan sosialidemokraattien piirikokous on tehnyt tänään lauantaina asiasta esityksen marraskuun lopussa kokoontuvalle puoluevaltuustolle.

– EU ei ole mustavalkoinen. Kysymys ei ole siitä, olemmeko ulkona vai sisällä, vaan siitä, kuinka teemme unionista nykyistä paremman. Kaiken vastustamisella voittaa vähän. On oltava rakentaja, ei repijä, Kumpula-Natri toteaa.

– Avainasiana on kasvun mahdollistaminen. EU-sääntelyllä on merkittävä vaikutus suomalaisten yritysten ja teollisuuden toimintaedellytyksiin ja työllisyyteen. On pidettävä huolta siitä, että Suomen etuja ajetaan tiukasti. Vientimme on huolestuttavan alakuloista.

– Työllisyyden edistämisen ohella on pidettävä tiukasti mielessä koulutukseen panostaminen sekä syrjäytymisen vähentäminen. Hyvinvointi ei synny pelkkiä talouslukuja tuijottamalla.

Miapetra Kumpula-Natri on 41-vuotias kansanedustaja Vaasasta. Kansanedustajana hän on ollut vuodesta 2003. Hän on ollut eduskuntauransa alusta lähtien suuren valiokunnan jäsen, ja hän on toiminut valiokunnan puheenjohtajana vuodesta 2011 alkaen. Kumpula-Natri on koulutukseltaan insinööri. Hän on toiminut mm. Eurooppalainen Suomi ry:n tiedottaja ja vt. toiminnanjohtajana sekä pääministeri Paavo Lipposen erityisavustajana ennen uraansa kansanedustajana. Kumpula-Natri on naimisissa ja kahden lapsen äiti.